Käytä vapautunut aika markkinointiin

Jos olet vasta aloittamassa toimintaasi, tai sinulla on hetken hiljaisempaa, ylimääräinen aika kannattaa hyödyntää palvelusi markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä panostaa tulevaisuuden myyntiin. Kaipaako nettisivusi päivittämistä ja uudistamista? Kiinnostaako markkinoinnin opiskelu maksuttomien webinaarien ja artikkeleiden avulla? Tee itsellesi kunnollinen markkinointisuunnitelma pohjaamme hyödyntäen. Valmiita sisältöjä kannattaa kirjoittaa ja ajastaa tulevaisuutta varten, esim. somepostaukset, artikkelit, uutiskirjeet ja käsikirjat. Tässä vinkkimme hiljaiselon vilkastamiseksi!


 

Käy nettisivujen kimppuun

Jos sinulla ei vielä ole nettisivuja ja tarvitset sellaiset, nyt on hyvä aika tehdä ne. Jos sinulla on jo nettisivut, käy ne huolella läpi ja peruspäivitysten lisäksi mieti, miten voisit puhutella asiakkaitasi vieläkin paremmin.

  • Päivitä vanhentuneet tiedot ja tarkista tekstien oikeinkirjoitus. Väärä tieto ja kirjoitusvirheet eivät anna kovin ammattimaista kuvaa.
  • Lue tekstit ajatuksella läpi ja kiinnitä huomiota miten palveluistasi tai tuotteistasi kerrot. Avaatko selkeästi mitä asiakkaasi sinulta saa, vai kerrotko pelkästään mitä sinä teet? Koita kääntää sivujen kieli minä teen -muodosta ennemmin asiakkaan näkökulmaan eli siihen, mitä asiakas palvelustasi hyötyy. Esim.  ”Suunnittelen ja valmistan pukuja mittatilauksesta” >> ”Saat upean käsintehdyn puvun, joka istuu kuin hansikas.”
  • Tarkista kuvamaailma – olisiko aika päivittää se? Tai yhdenmukaistaa ilmettä somekanavien kanssa?
  • Panosta hakukoneoptimointiin: optimoi sisällöt ja kuvat – tämä työ tuottaa heti kun asiakkaat löytävät sinut paremmin hakukoneista. Googlen Hakukoneoptimoinnin aloitusoppaalla pääset alkuun.
  • Mieti minkälaista kiinnostavaa sisältöä nettisivuille tarvittaisiin: olisivatko esim. asiakaskokemukset, blogi, lyhyet videot tai ladattava käsikirja tarpeen? vai riittääkö selkeät yhteystiedot ja kuvaus palvelustasi ja sinusta sen tarjoajana?

Uutiskirjeillä sitoutat asiakkaitasi

Onko sinulla käytössäsi jo jokin uutiskirjetyökalu? Tuottamalla hyödyllistä sisältöä nykyisille ja uusille asiakkaille, sitoutat heitä ja saat herätettyä ostotarpeen helpommin.

  • Tee sisältösuunnitelma ja aikataulu uutiskirjeille koko loppuvuodeksi. Mieti teemat ja huomioi sesongit ja juhlapyhät.
  • Tarkista uutiskirjepohjan ulkoasu ja viilaa se muun visuaalisen ilmeesi kanssa yhtenäiseksi.
  • Jos aikaa on, kirjoita uutiskirjeet valmiiksi niin pitkälle kuin mahdollista. Usko tai älä, kiität tästä itseäsi myöhemmin!

Aktivoidu somekanavissasi ja tuota laadukasta sisältöä

Tee sisältösuunnitelma somekanaviisi: mieti erityisesti millainen sisältö palvelee ja kiinnostaa nyt tässä poikkeustilanteessa nykyisiä asiakkaitasi. Entä millainen sisältö hyödyttäisi uusia ja potentiaalisia asiakkaita? Entä minkälainen sisältö puhuttelee sitten, kun koronatilanne helpottaa, ihmiset palaavat normaaliin kanssakäymiseen ja voivat taas nähdä toisiaan normaalisti?

Jos sinulla ei vielä ole käytössä FB Creator Studiota, kokeile sitä! Työkalun avulla voit ajastaa sisältöjä valmiiksi ja analysoida sisältöjen vaikuttavuutta.

Terävöitä visuaalista ilmettäsi

Olisiko tarpeen suunnitella palvelullesi visuaalinen ilme (logo, päävärit ja fontit, kuvamaailma)? Tai jos sinulla on jo sellainen, olisikon sitä tarpeen raikastaa? Vielä tulee ajat, jolloin ilmeen suunnittelu muiden töiden ohessa on työn ja tuskan takana, joten mikset tekisi sitä nyt? Helppo ja kätevä ohjelma erilaisten markkinointimateriaalien ja somepostausten tekemiseen on Canva. Kaupallisiin tarkoituksiin on hyvä valita maksullinen versio. Jos uutta logoa mielit tai et koe olevasi mikään visuaalisen suunnittelun ihmelapsi, suosittelemme osaavan suunnittelijan käyttämistä. Samalla tulet tukeneeksi kanssayrittäjää.

Tee markkinointi- ja sisältösuunnitelma

Markkinointi- ja sisältösuunnitelman tekeminen ei ole mikään pikku homma, ja sille ei millään meinaa koskaan löytyä riittävästi aikaa. Mutta jos teet kerran suunnitelman kunnolla, huomaat sen arvon. Hyvä suunnitelma terävöittää tekemistäsi, auttaa sinua ymmärtämään asiakkaitasi ja tuottamaan heille oikeanlaista sisältöä. Suunnitelma ohjaa myös keskittymään oikeisiin asioihin ja jättämään toisarvoiset jutut tekemättä. Sisältömarkkinoinnin avulla voit luoda ja jakaa merkityksellistä sisältöä, joka houkuttelee ja sitouttaa valittua kohderyhmääsi.

Jos luit kaikki kohdat ja löysit itsellesi tekemistä, mahtavaa! Aloita urakka sisältömarkkinointisuunnitelmasta, se saa nettisivut, uutiskirjeet ja sometkin loksahtelemaan helpommin paikoilleen.