Näytä mitä osaat – niin yksinkertaista on henkilöbrändäys

Kun äänekkäät ja näkyvät henkilöbrändit kohkaavat osaamisestaan, hiljaiset ja ahkerat puurtajat jäävät herkästi varjoon. Ikävä sanoa, mutta se on pelin henki – kuinka kukaan voisi tietää osaamisestasi, jos pidät tiedon siitä vain itselläsi?, kirjoittaa toimittaja ja mediayrittäjä Taru Tammikallio.

Henkilöbrändäys ja henkilöbrändit termeinä nostattavat osalle ihmisistä aavistuksen oksennusta kurkkuun. Toisten mielestä niistä ollaan muuten vain jauhettu kyllästymiseen saakka. Kyllästyminen tai pahoinvoiva suhtautuminen ei silti poista sitä faktaa, että jos et tuo osaamistasi esille, eivät muutkaan voi tietää siitä ja kääntyä tarvittaessa puoleesi. Sillä sitähän se henkilöbrändäys on – oman osaamisen esille tuomista, vahvistamista ja lisäarvon tuottamista. Jostain syystä kukaan ei ärsyynny, jos sanon “näytä mitä osaat”, vaikka käytännössä kyse on samasta asiasta.

Kirjoitin henkilöbrändäyksestä LinkedInissä reilu vuosi sitten. Keskustelu oli varsin värikästä – osa kommentoijista oli vahvasti sitä mieltä, että henkilöbrändiään rakentavat ne ihmiset, joilla sitä osaamista ei oikeastaan edes ole. Oikeiden osaajien ei tarvitse pitää meteliä itsestään, sillä sen huomaavat kaikki muutenkin. Osa harmitteli sitä, että äänekkäät ja näkyvät tyypit vievät kunnian hiljaisilta puurtajilta, jotka eivät pyri aktiivisesti esille.

Oikeasti kukaan ei voi tietää osaamisestasi, jos pidät tiedon siitä vain itselläsi. Ja aika nopeasti myös tyhjän osaamisen brändääjä huomataan – tällöin timanttisellakaan henkilöbrändillä ei ole mitään arvoa, jos lupaukset ovat katteettomia.

Itse uskon kuitenkin vahvasti siihen, että meillä jokaisella on osaamista, josta joku muu hyötyy. Olennaista onkin, että henkilöbrändääjän viestintä on linjassa hänen osaamisensa kanssa, eikä totuutta vääristellä – ei siis väitetä omaavansa 10 vuoden kokemusta, jos se ei oikeasti ole totta.

Näin viestin vastaanottaja voi myös päättää kenen asiaa haluaa kuunnella – 30 vuoden kokemuksen omaavaa alansa konkaria vaiko kenties tuoreempaa näkökulmaa omaavaa tulokasta. On ihan höpönlöpöä väittää, että vain pitkän linjan mestarit ja gurut saisivat avata suunsa, ja tehdä itseään ja osaamistaan näkyväksi. Alkaisimme aika nopeasti junnaamaan paikoillamme ja toistamaan itseämme, jos vain tietyllä poppoolla olisi oikeus olla esillä ja keskustella.

Ymmärrän kuitenkin henkilöbrändäyksen hehkutuksesta seuraavan närkästyksen hyvin – henkilöbrändäys vaatii toisinaan aikaa ja vaivaa. Joskus olisi kiva uskotella itselleen, että se ei tuota tuloksia, ja että on aivan sama käyttää se aika rötväämiseen. Vähän kuin ne ihmiset, jotka pitävät terveellistä ruokavaliota ja liikuntaa trendivillityksenä, joka menee pian ohi.

Olisi minustakin toisinaan mukavaa olla vain kotona viltin alla villasukat jalassa ja nauttia tölkki Pepsi Maxia samalla kun katson Netflixiä ja odotella, että työtarjoukset ja asiakkaat kolisevat sähköpostiini niin että rytinä käy. Samalla kuitenkin tiedostan, että se on aika vaikea yhtälö – tämän ajatuksen siivittämänä jaksan tuoda kuukaudesta toiseen osaamistani esille jossakin muodossa, sillä tiedän, että pitkässä juoksussa se palkitsee.

Kuten sanottu, kuka muuten tietäisi osaamiseni kirjoittamisen, sisältöjen ja konseptoinnin parissa? Ei kukaan. Huvittavaa on, että kun lähdin viestimään osaamisestani, tajusin vasta vuoden jälkeen tämä taitaa olla sitä kammoksuttua henkilöbrändäystä. Nopeasti sain kuitenkin myös huomata, että homma on kannattavaa – kun ihmiset tiesivät, minkä asioiden parissa voin olla heille avuksi, he tiesivät tulla kysymään palvelua minulta. Ihmeellistä – vaiko sittenkin aika odotettavaa?

Kun kehotan sinua tulemaan rohkeasti esille ja viestimään osaamisestasi, se ei tietystikään tarkoita sitä, että sinun pitäisi ostaa kallis auto, kultakello ja kehuskella itseäsi (jostain syystä moni ihminen ajattelee, että henkilöbrändäys on pelkkää tätä). Tärkeää onkin, että tapasi viestiä osaamisestasi toimii juuri sinulle ja siihen porukkaan, jolle haluat saada viestisi perille. Kun tuot esille niitä asioita, joista olet aidosti innostunut, joissa haluat kehittyä, ja joista sinulla on osaamista ja ajatuksia, on aika vaikeaa mennä pieleen.

Opettelemalla viestimään omasta osaamisestasi ja tuomaan sitä esille, kaikki voittavat. Samalla mahdollistat itsellesi helpomman ja mukavamman etenemisen urallasi – toimitpa sitten palkkatyössä, kevytyrittäjäpalvelun kautta tai yrittäjänä.

Mielikuva sinusta muodostuu joka tapauksessa – miksi et siis ottaisi tuota mielikuvaa omiin käsiisi ja vaikuttaisi siihen?

Kirjoittaja: Taru Tammikallio

Kuuntele Eezympää yrittäjyyttä -podcastin jakso oman osaamisen esille tuomisesta sosiaalisessa mediassa!

Eezympää yrittäjyyttä -podcastin 3. jaksossa markkinointivalmentaja Sari Kilpiäinen kertoo, kuinka pienyrittäjä voi tuoda osaamistaan esille sosiaalisessa mediassa ja miksi se kannattaa. Kuulet myös, mitkä ovat yleisimmät mokat, joita yrittäjä voi tehdä somessa!

Taru Tammikallio on luovan alan moniosaaja, joka hyppäsi tuntemattomaan ja vaihtoi varhaiskasvatuksen opettajan työt mediayrittäjän arkeen. Missiona kiinnostavien sisältöjen luominen, työelämän tabujen murtaminen ja parempi työelämä.
Seuraa Tarua Instagramissa ja Linkedinissä: