Hyvän työn tarina: Rachele, äänivalmentaja

Olen aina tiennyt että laulaminen on se juttu, jota haluan elämässäni tehdä. Kun aloitin laulutunnit, olin todella kiitollinen opettajalleni, koska hän avasi minulle mahdollisuuksia. Opin mitä kaikkea ääneni voikaan saada aikaan ja että voin äänelläni ilmaista itseäni monin eri tavoin. Laulun opettaminen onkin minulle todella tärkeää. Vaikka laulaminen olikin minulle vain harrastus, huomasin, että minun on tosi helppo selittää, miten luon jonkin tietyn äänen. Huomasin myös, että taidan olla aika hyvä selittämään asioita toisille: nautin osaamiseni jakamisesta muille. Ystäväni, jotka laulavat, toivoivat minulta neuvoja ja oppitunteja ja niin aloitin opettamisen.

Kun opiskelin konservatoriossa, oppituntien antaminen oli ns. sivurooli kaikille ja minulla alkoi olla oppilaita säännöllisesti. Valmistumisen jälkeen halusin tehdä kuitenkin työkseni jotakin ihan muuta, sillä pelkäsin, että musiikilla en pysty varmistamaan tuloani. Mutta vakituisen, tavallisen työn löytäminen olikin yllättävän vaikeaa. Kun olin jälleen kerran työttömänä, jälleen yhden määräaikaisen työn päätyttyä, muusikkoystäväni, joka pitää musiikkikoulua lähellä, kysyi voisinko mennä pitämään laulutunteja. Koska se oli sillä hetkellä ainoa työtarjous, päätin kokeilla ja tehdä opettamisesta päätyön. Siitä lähtien olen tehnyt vain tätä työkseni.

Tapasin Tapanin, joka toimii äänivalmentajana Turussa, Facebookin äänitekniikoihin keskittyvässä ryhmässä. Aloimme kommentoida toistemme postauksia ja olimme heti samalla sivulla kaikesta, mistä keskustelimme. Siirryimme keskustelemaan aiheista yksityisviestein ja tutustuimme toisiimme, meistä tuli ystäviä. Jonkin ajan kuluttua Tapani kysyi, voisinko ottaa joitakin hänen oppilaistaan opetukseeni, koska hän halusi jäädä eläkkeelle opettamisesta. Tapani auttoi minua kaikenlaisten hallinnollisten asioiden kanssa ja ehdotti, että Eezy olisi paras ja helpoin vaihtoehto niiden hoitamiseen. Hän opasti minulle mitä palveluita Eezy Kevytyrittäjiltä löytyy – ja tässä olen! Olen laskuttanut Eezyn kautta tammikuusta 2021 lähtien suomalaisia oppilaitani.

Kun tilanne koronapandemian vuoksi oli minun alallani todella huono, liiketoimintani itse asiassa alkoi kasvaa. Vuoden 2020 alussa, kun maailma oli jumissa sulkujen kanssa, työni aluksi vain loppui, koska musiikkikoulut suljettiin ja yksittäisiä oppitunteja ei sallittu. Kun tunnit vietiin virtuaalisiksi, se ei ollut minulle mitenkään uutta tai outoa. Pidän teknologiasta ja olin käyttänyt jo aiemmin digialustoja opiskelijana. Mutta italialaisilla oppilaillani oli todella hankalaa tottua virtuaalioppitunteihin: italialaiset kun tunnetusti eivät ole kovin innoissaan teknologiasta eivätkä ole kovin avoimia uusille, yllättäville vaihtoehdoille. Joten ensimmäisten suljettujen kuukausien aikana minä ja kollegani emme pitäneet lainkaan oppitunteja. Osa oppilaista alkoi kuitenkin tottua kevään 2020 aikana virtuaalisiin oppitunteihin ja toukokuussa pystyimme palauttamaan henkilökohtaiset oppitunnit. Tosin jotkin oppilaat olivat pelokkaita pandemian suhteen eivätkä pitäneet ajatuksesta tavata ihmisiä tai siitä, että olisivat jossain muualla kuin omassa kodissa (ei vaikka pidettiin huolta desinfioinnista ja turvaväleistä). Moni ei myöskään kokenut kivana pitää maskia laulutunnilla. Toiset ihmiset vain löysivät uusia harrastuksia sulun aikana eivätkä koskaan palanneet tunneille. Sulkujen hyvä puoli oli, että kuukausien parvekkeella laulamisen jälkeen moni tajusi rakastavansa musiikkia ja halusivat laulutunneille! Virtuaalisesti pidettävät laulutunnit myös avasivat mahdollisuuden ottaa oppilaita muista maista. Silloin seikkailuni Suomeen alkoi: koska minulla oli jo valmiudet pitää laulutunteja digiympäristössä, ehdotti Tapani että ottaisin osan hänen oppilaistaan, jotta hän saisi tauon. Huomasin, että suomalaiset olivat paljon tottuneempia digiympäristöön, siinä ei ollut heille mitään outoa tai uutta. Suomalaisilla on hyvät tietokoneet ja he osaavat käyttää Zoomia ja sen ääniasetuksia. On todella helppo pitää virtuaalitunteja ihmisten kanssa, jotka eivät pidä sinä vain vaihtoehtona B.

Olen todella iloinen siitä, että monet oppilaani haluavat edelleen tunteja kanssani, vaikka nyt olisi mahdollista mennä henkilökohtaisillekin tunneille. He rakastavat sitä, miten hyvin työskentelemme yhdessä ja arvostava edistymistään. Tällä on minulle suuri merkitys, sillä kun he jatkavat tunteja minun kanssani, tarkoittaa se sitä, että he myös arvostavat sitä, millaista arvoa opetukseni antaa.

Elokuussa 2021 matkustin Suomeen antamaan henkilökohtaista opetusta, joka oli todella jännittävä kokemus. Viimeinkin tapasin ihmiset, joita olin opettanut jo kuukausia. Kollegani ei ollut vielä palauttanut henkilökohtaisia tunteja Turussa kunnes minä saavuin. Vierailuni ajalle oli varattu jopa monta uutta laulutuntia. Sain kuulla todella hyvää spontaania palautetta pitämistäni tunneista: he olivat todella vaikuttuneita opetukseni laatuun sekä minuun ihmisenä. Tällainen palaute täytti minut ilolla! Kun saavuin Suomeen, minua jännitti ja hieman ehkä ahdistikin, koska tulen erilaisesta kulttuurista, eri maasta, joten en ollut varma, mitä odottaa. Opettajalta odotetaan itseluottamusta, joten minun piti löytää se itsestäni, jotta voin auttaa oppilaitani ja auttaa heitä luottamaan omaan ääneen ja itseensä. Kaiken itseni kyseenalaistamisen jälkeen olin superiloinen, että tunnit Suomessa olivat menestys ja minun ja oppilaideni välille syntyi hyviä opettaja-oppilas suhteita, kaikista eroavaisuuksista huolimatta.

Toinen upea juttu, mikä tapahtui Suomen -vierailuni myötä: kouluni Italiassa ja tämä kyseinen koulu Turussa päättivät solmia kumppanuuden ja mahdollistaa toistensa tunnit kummankin koulun oppilaille. Taitaa jo olla Italian koulusta käsin pidettävät pianotunnit Suomeen. Olen iloinen siitä, että löytämäni mahdollisuus avaa mahdollisuuksia myös italialaisille kollegoilleni.

Pidän itseäni edelleen jossain määrin aloittelijana, en tunne, että olisin vielä varsinaisesti saavuttanut mitään. Se mitä tein, vaatii paljon päättäväisyyttä. Freelance -uraan panostaminen tarkoittaa sitä, että periksi ei anneta vaikka mikä olisi. Jokainen löytää kyllä keinonsa, keksii uusia tapoja ja jatkaa uusien suuntien ja tehokkaamman strategian etsimistä. Hyviä aloituspisteitä on myös taito, vaistot ja luotto omaan osaamiseen. Luota taitoihisi, mutta älä ikinä ajattele, että se riittäisi, jatka itsesi kehittämistä. En tiedä onko tässä menestyksen avaimet, mutta se on minun lähestymistapani elämään ja itsensä työllistämiseen. Tähän asti olen saanut vain hyviä tuloksia aikaan. Uskon että on vielä paljon mitä voin oppia. Olen avoin uudelle, mutta en ikinä voi unohtaa niitä elementtejä, jotka ovat tuoneet minut tähän, missä nyt olen.

Tykkään opettaa ja tykkään puhua äänestä, mutta pidän myös työni tuomasta vuorovaikutuksesta ihmisten kanssa: ihmisten auttaminen kasvamaan henkilökohtaisella tasolla, vaikka laulu olisikin vain harrastus. Kun henkilö ylittää omat rajoitteensa, kehittää sellaista vahvuutta, jota voi hyödyntää koko elämässä, ei vain laulamisessa. Vaikka mitä haasteita elämä tuo, tiedät, että sinusta on selättämään ne. Pitää vain löytää strategia jokaiselle haasteelle, mekanismi, joka auttaa haasteiden ylittämisessä. Tämä on viesti, jonka sain ensimmäiseltä laulunopettajaltani ja se on ollut minulle todella merkityksellinen kasvussani ihmisenä. Siksi yritän välittää omille oppilailleni saman viestin. Toiset ovat avoimempia syvällisemmälle keskustelulle, toiset taas eivät ole. Mutta ainakin saan jakaa sen ilon, mitä he kokevat ylittäessään omat rajansa. Parasta työssäni on nähdä se valo oppilaiden silmissä kun he onnistuvat.


Moi! Olen Rachele ja tää on mun tositarina. Olen äänivalmentaja. Annan laulutunteja mutta myös valmennan ihmisiä, jotka käyttävät työssään paljon ääntään (esim. opettajat tai urheiluvalmentajat). Tällaisissa ammateissa toimivat väsyttävät helposti äänensä tai jopa voivat vaurioittaa sitä. Opetus terveeseen äänen käyttöön saattaa vähentää riskejä ja lisää yleisesti hyvinvointia.

Asun Italiassa, missä minulla on suurin osa oppilaistani, mutta teen mielelläni säännöllisiä reissuja Suomeen, jotta voin tarjota Suomalaisille opiskelijoillenikin enemmän henkilökohtaista opetusta.

Löydät minut Linkedinistä.

Ja Facebooksita:
https://www.facebook.com/OlympiaVoix
https://www.facebook.com/olympia.vocalist

Lue lisää tositarinoita!