Alv-muutos: Mitä kevytyrittäjän tulee tietää muutoksesta?

Yleinen arvonlisäverokanta nousee nykyisestä 24 prosentista 25,5 prosenttiin Suomen hallituksen päätöksen mukaisesti. Alv-muutos astuu voimaan 1. syyskuuta 2024 ja sillä on vaikutuksia myös kevytyrittäjien työn laskuttamiseen. Tästä artikkelista löydät keskeisimmät tiedot alv-muutoksesta sekä ohjeet, miten valmistaudut muutokseen.

Miksi yleinen arvonlisäverokanta nousee?

Suomen hallitus arvioi, että alv-noston myötä valtion kassaan saadaan noin miljardin euron lisätulot. Tämä muutos on osa laajempaa verotuksellista uudistusta, jolla pyritään turvaamaan julkisen talouden tasapaino. Yleinen alv-kanta on viimeksi noussut vuoden 2013 alussa, jolloin se nostettiin 23 prosentista nykyiseen 24 prosenttiin.

Milloin alv-muutos astuu voimaan?

Yleisen arvonlisäveron korotus astuu voimaan 1. syyskuuta 2024. Huomaa, että korotus koskee vain yleistä arvonlisäveroa, joka on tällä hetkellä 24 %. Muut verokannat (0 %, 10 %) eivät tässä vaiheessa muutu.

Kaikki syyskuun ensimmäisenä päivänä ja sen jälkeen tehtävät työt ovat uuden verokannan piirissä riippumatta siitä, milloin sopimus on tehty tai lasku laadittu. On tärkeää huomata, että vaikka työ olisi aloitettu ennen syyskuun ensimmäistä päivää, mutta se saadaan valmiiksi vasta syyskuussa tai sen jälkeen, sovelletaan työhön uutta 25,5 prosentin arvonlisäverokantaa.

Miten valmistautua muutokseen?

Hinnoittelu kuntoon

Arvonlisäveron korotus vaikuttaa suoraan hinnoitteluun. Jos et korota hintojasi, katteesi pienenee. Esimerkiksi, jos olet aiemmin laskuttanut 100 euroa (sis. alv), uuden hinnan tulisi olla noin 102 euroa säilyttääksesi saman katteen.

Arvonlisäveromuutoksen yhteydessä on hyvä hetki tarkistaa hintasi. Saatko toivomasi palkan? Kannustamme sinua korottamaan hintojasi enemmän kuin uusi ALV vaatii, sillä muutkin yrittäjät tulevat nostamaan hintojaan. Lue blogista vinkkimme hintojen korottamiseen.

Kokeile myös kätevää palkkalaskuriamme, niin näet kuinka paljon laskutussummasta jää käteen alv-muutoksen myötä.

Viestintä asiakkaille

Hinnoittelumuutoksista on tärkeää tiedottaa asiakkaita hyvissä ajoin ja selkeästi. Kerro asiakkaillesi avoimesti, mistä hinnankorotus johtuu ja miten se vaikuttaa heihin. Rehellinen viestintä auttaa pitämään asiakassuhteet kunnossa.

Huomaa, että jos olet sopinut asiakkaasi kanssa arvonlisäverottomasta hinnasta muodossa ”xx € + alv.”, niin laskun lopullinen hinta muuttuu asiakkaallesi automaattisesti. Tästä on kuitenkin hyvä viestiä asiakkaallesi, vaikka alviton hinta ei muuttuisikaan.

Muuta huomioitavaa

Muista päivittää sopimuksesi vastaamaan uusia hintojasi ja uutta arvonlisäverokantaa. Voit hyödyntää alakohtaisia sopimuspohjia, jotka löydät nettipalvelustammeValikko ➡ Dokumentit.

Tee mahdollisuuksien mukaan sekä omat että työhösi liittyvät hankinnat ennen syyskuuta: säästät näin alv-korotuksen verran kuluissasi.

Me Eezy Kevytyrittäjillä hoidamme kaikki tarvittavat järjestelmämuutokset puolestasi arvonlisäverokannan muuttuessa. Sinun ei tarvitse huolehtia teknisistä päivityksistä – riittää, että osaat valita oikean arvonlisäverokannan sen perusteella, milloin työ on tehty.

Miten valitsen oikean alv-kannan?

Arvonlisäveron suuruus määräytyy sen mukaisesti, milloin työ on tehty tai palvelu toimitettu asiakkaalle:

Jos työsi valmistuu vielä elokuun puolella, käytä nykyistä 24 prosentin alv-kantaa.

Jos työsi valmistuu 1. syyskuuta tai sen jälkeen, käytä uutta 25,5 prosentin alv-kantaa riippumatta siitä, milloin työsi on alkanut.

✅ Mikäli teet pitkäkestoista urakkatyötä (esim. rakennusprojekti), käytä ennen syyskuuta suorittamiisi urakan osiin 24 prosentin alv-kantaa ja 1.9.2024 alkaen suorittamiisi urakan osiin uutta 25,5 prosentin alv-kantaa.

✅ Mikäli asiakkaasi maksaa 1.9.2024 jälkeen suorittamasi työn ennakkoon ennen syyskuuta, veloita ennakkomaksu käyttäen 24 prosentin alv-kantaa.

Alv-kannat nettipalvelussa

Uusi 25,5 prosentin arvonlisäverokanta on nyt valittavana laskulle nettipalvelussa. Nykyinen 24 % alv-kanta säilyy järjestelmässämme vuoden 2024 loppuun asti mahdollisten hyvityslaskujen vuoksi.

Jos käytät EezyPay-maksuratkaisua, uuden 25,5 prosentin arvonlisäveron sisältäviä EezyPay-maksusivuja voit luoda 1.9.2024 alkaen. Tällöin 24 prosentin arvonlisäveron sisältävien maksusivujen luominen ei enää ole mahdollista. Nykyiset 24 prosentin arvonlisäveron sisältävät EezyPay-maksusivusi pysyvät auki 7.9.2024 asti, jonka jälkeen ne suljetaan. Varmistathan siis, että asiakkaasi maksaa sinulle tätä ennen.

Yhteenveto: Toimi nyt!

Alv-muutoksen vaikutuksiin valmistautuminen kannattaa aloittaa heti. Päivitä hinnoittelusi ja tiedota asiakkaitasi hyvissä ajoin tulevista muutoksista varmistaaksesi sujuvan siirtymän uuteen arvonlisäverokantaan ilman suurempia ongelmia liiketoiminnallesi. Jos kaipaat apua tai neuvoja valmistautumiseen, olemme täällä sinua varten – soita tai laita viestiä niin autamme.