Kevytyrittäjän vakuutukset ja korvauksen hakeminen

Meille on tärkeää, että kaikki kevytyrittäjämme ovat mahdollisimman hyvin vakuutettuja. Siksi palvelumaksuumme sisältyvät seuraavat kevytyrittäjän vakuutukset:

• työajan tapaturmavakuutus (omavastuu 0 €)
  • toiminnan vastuuvakuutus (omavastuu 500 €) ja
  • konsulttivakuutus (omavastuu 10 % vahingon määrästä, kuitenkin aina vähintään 1 000 €)

Vakuutukset tuovat turvaa kevytyrittäjän lisäksi myös kevytyrittäjän asiakkaille, ja niitä myös moni työn tilaaja edellyttää.

Milloin vakuutukset ovat voimassa?

Eezyn palvelumaksuun kuuluvat kevytyrittäjän vakuutukset astuvat voimaan heti rekisteröitymisen jälkeen.

YEL-vakuutuksen eli yrittäjän eläkevakuutuksen ottaminen tulee ajankohtaiseksi vasta sitten, kun yrittäjämäinen toimintasi täyttää YEL-vakuuttamisen ehdot.  YEL-vakuutuksen ottaminen on sinun vastuullasi, ja halutessasi me autamme siinä.

Työajan tapaturmavakuutus

Eezy Kevytyrittäjät Oy on ottanut työtä tehdessä voimassa olevan tapaturmavakuutuksen seuraavasti:

Vakuutus on voimassa Eezyn kautta tehdyssä työssä sattuneiden tapaturmien varalle. Vakuutus ei kata ammattitauteja, työmatkoja tai pidempikestoisia ansionmenetyskorvauksia, kuten tapaturmaeläkettä.

Vakuutuksesta korvataan:

• Sairaanhoitokulut, tarpeelliset tutkimuskulut ja lääkärin määräämät lääkkeet ilman euromääräistä ylärajaa.
  • Matka- ja majoituskulut ja ensimmäiset lääkinnälliset apuvälineet.
  • Ansionmenetyskorvauksena päiväraha, korvausaika enintään 1 vuosi tapaturman sattumisesta. Päivärahan määrä perustuu Eezyn kautta laskutetun työtulon määrään, mutta kuitenkin vähintään vähimmäisvuosityöansio. Vähimmäisvuosityöansiolla tarkoitetaan työtapaturmalain mukaista vähimmäisvuosityöansiota, jonka määrä vuonna 2024 on 16 590 €.
  • Haittaraha, joka lasketaan työtapaturma- ja ammattitautilain mukaan, mutta laskettuna 3 vuoden ajalta ko. haittaluokan mukaisesti. Korvaus maksetaan aina kertaluonteisena, ei jatkuvana korvauksena.
  • Kuolemantapaus, vakuutusmäärä 25 000 €. Edunsaajana ovat omaiset.
  • Korvausaika kaikissa korvauksissa 3 vuotta tapaturman sattumispäivästä, jollei toisin ole mainittu.

Vakuutusehdot sisältävät rajoituksia. Vakuutuksesta ei korvata muun muassa: tapaturma- tai perhe-eläkettä tai kuntoutusrahaa tai muita kuntoutuskorvauksia.

Näin haet korvausta, jos sinulle käy työtapaturma

Jos sinulle käy tapaturma, maksa kulut ensin itse. Sen jälkeen voit hakea korvausta täyttämällä verkossa Ifin vahinkoilmoituksen. Eezy Kevytyrittäjien tapaturmavakuutusnumero on 0001385915.

Vahinkoilmoitukset eri kielillä löydät tästä:

Vakuutusturva perustuu vakuutussopimuslakiin ja vakuutukseen kirjoitettaviin ehtoihin. Vakuutus ei poista mahdollista työtapaturmavakuutus- ja ammattitautilain mukaista vakuuttamisvelvollisuutta.

Toiminnan vastuuvakuutus ja konsulttivakuutus

Palveluun sisältyy toiminnan vastuuvakuutus, joka kattaa toimeksiantajille sekä ulkopuolisille mahdollisesti aiheutuvat henkilö- ja esinevahingot.

• Vakuutusmäärä on 1 000 000 €.
  • Omavastuu 500 €.

Vastuuvakuutus sisältää rajoituksia ja tarkempia toimialakohtaisia tietoja vakuutusehdoista saat neuvonnastamme. Vastuuvakuutuksesta korvataan vakuutusehtojen mukaisesti vahingot, joista vakuutettu (kevytyrittäjä) on voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvastuussa.

Konsulttivakuutus

Konsulteille olemme ottaneet konsulttivakuutuksen. Vakuutus ei kata liikkeenjohdon konsultointia, kuntoarviokonsultointia tai vastaavan työjohtajan toimintaa.

• Vakuutusmäärä on 200 000 €.
  • Omavastuu on 10 % vahingon määrästä, kuitenkin aina vähintään 1 000 €.
  • Vakuutus on jatkuva, eli se kattaa sekä työn tekemisen että mahdollisen takuuajan.

Jos tarvitset konsulttivakuutuksen isommalle summalle tai toimeksiantajallesi erillisen vakuutustodistuksen konsulttivakuutuksesta, olethan yhteydessä meihin.

Näin teet vastuuvahinkoilmoituksen

Vahingon sattuessa ota yhteys vastuuvahinkojen korvauskäsittelijälle suoraan puhelimitse numeroon 010 514 3646. Kerro, että olet Eezy Kevytyrittäjien palveluiden käyttäjä ja haluat ilmoittaa vahingon Eezy Kevytyrittäjien vakuutukseen. Ilmoita tämän lisäksi vakuutusnumero SP1305404.

Ilmoitusta tehdessä Sinulla pitää olla tarkat tiedot vahingosta: mitä ja milloin on tapahtunut, vahinkoa kärsineiden tiedot ja arvio vahingon suuruudesta.

YEL-vakuutus eli yrittäjän eläkevakuutus

Kevytyrittäjät eli laskutuspalveluiden käyttäjät luokitellaan eläkevakuuttamisen kannalta yrittäjiksi. Tämä tarkoittaa, että vastaat oman eläkevakuutuksesi järjestämisestä YEL-vakuutuksella, jos yrittäjämäinen toimintasi täyttää YEL-vakuuttamisen ehdot.

Olemme tehneet YEL-vakuuttamisesta mahdollisimman mutkatonta, ja voit hoitaa YEL-vakuuttamisen kätevästi Eezyn kautta työeläkeyhtiö Elosta. YEL-vakuutusmaksu on yksilökohtainen, eikä sisälly Eezyn palvelumaksuun. Voit vähentää YEL-vakuutusmaksut henkilökohtaisessa verotuksessasi.

Lue lisää YEL-vakuutuksesta ja siitä, kuinka voit ottaa YEL-vakuutuksen Eezyn kautta.