Korkeimmalta hallinto-oikeudelta (KHO) myönteinen päätös: laskutuspalvelua käyttävien kevytyrittäjien palvelumaksuun ei lisätä arvonlisäveroa

KHO:n ratkaisu koskee kaikkia laskutuspalveluita, joiden käyttäjät työskentelevät yrittäjämäisesti ilman omaa y-tunnusta, nk. kevytyrittäjinä. Ratkaisun taustalla on Eezy Kevytyrittäjien yli kahden vuoden mittainen valitusprosessi, joka päättyi Eezy Kevytyrittäjien ja koko alan eduksi, kun korkein hallinto-oikeus 20.11.2020 katsoi, ettei palvelumaksuun lisätä arvonlisäveroa.

Laskutuspalveluiden palvelumaksuun lisättiin arvonlisävero 24 % vuonna 2018 Verohallinnon ohjeen mukaisesti.

– Koimme kaksinkertaisen arvolisäverotuksen epäoikeudenmukaiseksi kevytyrittäjiämme kohtaan, ja siksi emme nielleet toimintatapaa sellaisenaan, vaan lähdimme hakemaan muutosta Verohallinnon linjaukseen, Eezy Kevytyrittäjien toimitusjohtaja Saija Hellstén toteaa.

20.11.2020 annettu KHO:n päätös perustuu kahdenkertaisen verotuksen estämiseen, sillä kevytyrittäjän laskutushintaan lisätään jo arvonlisävero verottajan arvonlisäkäytänteiden mukaisesti.

– KHO:n ratkaisu on, ei pelkästään Eezyn kevytyrittäjille, vaan kaikille laskutuspalveluita käyttäville todella hieno uutinen. Käytännössä palvelusta maksettava kokonaissumma alenee arvonlisäveron osuuden verran, mikä otetaan aivan varmasti suurella ilolla vastaan. Pyrimme heti ensitilassa tekemään omaan järjestelmäämme muutokset, jotta Eezyn kevytyrittäjät saavat tämän hyödyn mahdollisimman pian käyttöönsä. Tiedotamme kevytyrittäjillemme ensi viikolla tarkemmista yksityiskohdista ja aikataulusta, Saija Hellstén kertoo.

Kevytyrittäjyys on yleistynyt viime vuosina merkittävästi: tänä päivänä kevytyrittäjäpalveluihin on rekisteröitynyt jo yli 150 000 henkilöä. Laskutuspalvelun kautta toimivalla kevytyrittäjällä ei ole omaa y-tunnusta, vaikka toimiikin yrittäjämäisesti.

– Kehitimme vuonna 2008 suomalaiseen työelämään väylän tehdä laskutettavaa työtä ilman omaa yritystä. Koemme pioneerina vahvasti velvollisuudeksemme edistää kevytyrittäjien asemaa ja tasa-arvoista kohtelua työelämässä. Alan nuoruus ei voi olla peruste epäreilulle kohtelulle ja teemme jatkuvasti töitä saadaksemme aikaa pysyviä parannuksia. Tämä oli yksi työvoitto, Saija Hellstén linjaa.

Lisätietoja:

Saija Hellstén, toimitusjohtaja, Eezy Kevytyrittäjät
puh. 040 551 5189, saija.hellsten@eezy.fi

Otto Michelsen, lakimies, Eezy Kevytyrittäjät
puh. 050 491 2292, otto.michelsen@eezy.fi

KHO:n päätös 20.11.2020:

Eezy Kevytyrittäjät on Suomen ensimmäinen kevytyrittäjien laskutuspalvelu, jolla on yli 30 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Palvelu huolehtii laskutukseen, vakuuttamiseen, verotukseen ja palkanmaksuun liittyvästä byrokratiasta kevytyrittäjän puolesta. Eezy Kevytyrittäjät kuuluu Eezy-konserniin, jonka visiona on olla Suomen merkittävin työelämän toimija.