Kevytyrittäjä – pakottaako korona sinut uusille urille?

Uudistuminen voi auttaa kevytyrittäjää selviytymään tässä muuttuneessa toimintaympäristössä. Jos työsi tekeminen on mahdotonta lähikontaktin välttämisen vuoksi, voisitko tarjota palveluasi etäversiona tai kehittää uuden palvelun koronatilanteen ajaksi? Tai onko sinulla ydinosaamisesi lisäksi taitoja, jotka voisit muuntaa uudeksi palveluksi?

Kaikilla kevytyrittäjillä ei ole mahdollista siirtyä etätöihin tai muuntaa palveluaan virtuaaliseksi. Silloin on pohdittava, miten voisi taata edes jonkinlaiset tulovirrat, jos asiakaskato käy. Jos pystyt löytämään keinon, jolla voit olla avuksi uusille tai vanhoille asiakkaille tässä poikkeuksellisessa mullistuksessa, ja vielä saat markkinoitua kyseisen palvelun sitä tarvitseville ihmisille, olet todennäköisesti löytänyt selviytymiskeinon.

Muunna palvelusi korona-aikaan sopivammaksi

Jos tarjoamasi palvelu alkaa näyttää hiljentymisen merkkejä, mieti voisitko tuunata siitä 2.0 version tähän poikkeusaikaan. Esimerkiksi kotisiivooja voisi kotisiivouksen lisäksi tarjota pelkkien pintojen tehokäsittelyä tai lelujen desifiointia. Koirahoitola voisi tarjota koirien hakua hoitoon ja lenkittämispalvelua, kun omistaja sairastaa tai joutuu olemaan karanteenissa. Pienten lasten joutuessa olemaan kotona perusnuhan vuoksi, kotona työskentelevillä vanhemmilla on ongelma: miten tehdä työt ja saada myös lapset viihtymään? Leikkipuistovahdin homma tai virtuaaliviihdytyspalvelu, jossa on jonkinlainen pedagoginen ote, voisivat lyödä leiville. Isommille etäkoululaisille taas henkilökohtainen etätukiopetuspalvelu voisi tulla tarpeeseen.

Asiantuntijapalvelun skaalaus digitaaliseksi

Asiantuntija- ja koulutustyötä tekeville oman osaamisen paketointi e-kirjaksi, verkkokurssiksi tai webinaarisarjaksi voi tuoda joko suoraan lisää laskutusta tai toimia markkinointikeinona. Myös erilaiset jäsenyysohjelmat, maksulliset workshopit, videosarjat tai kirjan kirjoittaminen voivat toimia myös askeleena kokonaan uudelle äärelle. Lisää vinkkiä tähän voit saada podijaksostamme: Lisää aikaa ja rahaa digituotteiden avulla. Kuuntele jakso, niin tiedät, miten voit skaalata bisnestäsi ilman työtuntien lisäämistä.

Liikunta- ja hyvinvointialan uudet tuulet: livestriimit, lahjakortit, kotikäynnit, etäkonsultoinnit ja verkkokurssit

Treenihetkien livestriimauksista on korona-aikana tullut arkipäivää ja massasta erottuminen voi olla vaikeaa uusien asiakkaiden hankkimiseksi. Jos sinulla on uskollinen asiakaskunta, he kuitenkin arvostavat tällaista palvelua ja palaavat korona-ajan jälkeen todennäköisesti entistä sitoutuneempana treeniesi pariin. Palvelusi vieminen verkkoon voi myös tuoda aivan uutta liiketoimintaa ja mahdollistaa koronan jälkeen toimintasi kasvattamisen lisäämättä työtunteja.

Mieti voisitko toteuttaa verkkokurssina esim. 8 viikon ohjelman, myydä palveluitasi somekanavien kautta, järjestää työ- ja kaveriporukoille etäohjelmaa tai yhdistää voimasi saman alan toimijoiden kanssa saadaksenne aikaan jotain suurempaa tempausta.

Brändäyksen ja verkkokaupan voima käsityölaisille ja taitelijoille

Jos teoksillesi tai valmistamillesi tuotteille ei vielä ole ostajia jonoksi asti, jonkin asteinen oman brändin luominen on hyvä idea. Sillä, että erotut joukosta ja herätät kohderyhmäsi kiinnostuksen, pääset hyvin alkuun. Kun saat potentiaaliset ostajasi vielä verkkokauppaasi shoppailemaan, olet jo pitkällä. Teoksien tai itse tehtyjen tuotteiden lisäksi myös verkkokursseille tai yksityisopetukselle voi olla kysyntää. Virtuaaliset työpajat työ- ja kaveriporukoille, mittatilauslahjat ja virtuaalisen pop-upin pitäminen esimerkiksi omalla somekanavalla voivat toimia hyvänä markkinointikeinona ja tuoda myös heti rahaa kassaan.

Tässä vain muutamia ideoita oman palvelun uudistamiseksi, joista toivottavasti saat inspiraatiota oman tilanteesi ratkaisuun. Uudistuminen voi joskus käydä lähes vahingossa tai vauhdilla pakon sanelemana, mutta usein uusien ansaintakeinojen keksiminen vaatii aikaa ja paljon työtä. Yksin puurtaminen on harvoin yhtä hedelmällistä kuin yhdessä sparrailu, ainakin kun kyse on uuden ideoinnista. Kannattaakin verkostoitua eri alojen ammattilaisten kanssa ennakkoluulottomasti ja rohkeasti testailla omia ideoita lähipiirillä sekä olemassa olevilla asiakkailla. Joukosta voi löytyä hiomaton timantti, jonka avulla sinulle avautuu uusia ovia.

Kirjoittaja: Kaarina Järveläinen

Kaarina toimii Eezy Kevytyrittäjien neuvonnassa asiantuntijana ja auttaa kevytyrittäjiä heidän kysymyksissään.

Kevytyrittäjä, kehitä osaamistasi – netti on pullollaan mahdollisuuksia!

Kätevimmät digityökalut kevytyrittäjälle