Sinnikkyys ja luovuus auttavat kevytyrittäjää poikkeusoloissa, mutta sosiaaliturvaa ne eivät korvaa

Lauantaina 5.9. vietetään jälleen Yrittäjän päivää. Viimeisen puolen vuoden aikana moni yrittäjä on joutunut lopettamaan toimintansa, tai joutunut keksimään yhden jos toisenkin taikatempun maksaakseen laskut ja saadakseen jääkaapin valolle seuraa. Toiset taas ovat laskuttaneet enemmän kuin koskaan, mutta tekemistä on saattanut siivittää ajatus, että tätäkään ei kestä tai jaksa ikuisesti. Jotkut taas ovat löytäneet kevytyrittäjyydestä väylän saada tuloja, kun omasta päivätyöstä on tullut lomautetuksi tai irtisanotuksi.

Poikkeustilanteita ja yksinyrittäjiä on monenlaisia, ja molempia myös riittää tässä maassa, tässä hetkessä ja tulevaisuuden työelämässä. Me kevytyrittäjäpalveluna haluamme parantaa yksinyrittäjän sosiaaliturvaa ja muuttaa koko systeemiä järkevämmäksi. Esimerkiksi nykyinen kankea YEL-järjestelmä juhlii tänä vuonna 50-vuotissynttäreitä – myös tältä viisikymppiseltä vaadittaisiin uudistumiskykyä, jotta se voi ylipäätään palvella muuttuvaa työelämää ja yksinyrittäjyyttä jatkossa.

”Hoi päättäjät! Kiinnostaisiko 150 000 kevytyrittäjän kannustaminen työn tekoon?“

Työn tekemisen pitäisi kannattaa aina ja työtä tekeviä tulisi kohdella tasa-arvoisesti – työnmuodosta, kestosta ja tavasta riippumatta – se on ainoa tapa, jolla voidaan rakentaa kestävää tulevaisuutta.

Kasvattamalla yksinyrittäjän turvallisuuden tunnetta ja luottamusta, luotaisiin suurelle työtä tekevälle joukolle paremmat toimintaedellytykset. Se kannustaisi itsensä ja parhaimmillaan myös muiden työllistämiseen.

Uusi työ ry on itsensä työllistämisen ja kevytyrittäjyyden edistäjä ja puolestapuhuja, ja yhdistys vaatii yksinyrittäjän sosiaaliturvaan nopeita parannuksia:

”YEL-vakuuttaminen on haasteellista paitsi monille kevytyrittäjille myös muille yksinyrittäjille. Yrittäjän eläkevakuuttamisen malli on vaikeasti ymmärrettävä eikä se ota huomioon modernia työelämää, jossa yhä useampi suomalainen yhdistää yrittäjätuloja muihin tuloihin. Erityisesti ilman omaa y-tunnusta harjoitettava kevytyrittäminen on monesti sivutoimista tai sesonkiluonteista, ja siksi tulot yritystoiminnasta ovat epätasaisia. Malli ei myöskään palvele eikä kannusta sitä kasvavaa suomalaisten joukkoa, jotka haluavat kokeilla yrittäjyyttä pienimuotoisesti. ”

Yhdistys vaatii yksinyrittäjän sosiaaliturvan parantamiseksi seuraavat muutoksia:

1. Eläkevakuuttamisen malli, joka perustuu todellisiin tuloihin.
    Yrittäjä voisi valita YEL-mallin, jossa vakuutusmaksu perustuisi todellisiin ansioihin. Todellisiin ansioihin perustuva malli ottaisi huomioon kausivaihtelut eli olisi aina oikealla tasolla ja toisi automaattisten jouston niille kuukausille, jolloin yritystoimintaa tai -tuloa ei ole. Lisäksi todellisiin ansioihin perustuva malli olisi selkeämpi ja yksinkertaisempi.
  2. Työttömyysturvan perustaksi yhteenlasketut ansiot työn tekemisen muodosta riippumatta.
    Luodaan yksi työssäoloehto, joka huomioi kaikki ansiot: esimerkiksi työttömyysturva määräytyisi sekä työsuhteesta että yrittäjätoiminnasta saatujen todellisten (ei arvioihin perustuvien) tulojen perusteella. Nykyinen malli, jossa työssäoloehto täyttyy vasta, kun YEL-vakuutus on ollut voimassa 15 kuukautta, on kohtuuton eikä kannusta aloittamaan yritystoimintaa. Sivutoiminen yrittäjä jää helposti kokonaan väliinputoajaksi.

Yhä useampi suomalainen saa tulonsa useammasta lähteestä. Nyt tarvittaisiin hallitukselta rohkeutta todeta, että nykyinen malli ei enää muuttuneessa työelämässä toimi, se ei ole tasa-arvoinen eikä kannustava. Oikeansuuntaiset muutokset synnyttäisivät enemmän ja pitkäkestoisempaa yksinyrittäjyyttä, ja ajan kuluessa enemmän yrityksiä ja työllistäjiä. Näiden ehdotettujen uudistusten avulla muutaman vuoden päästä Yrittäjän päivänä maljan itselleen voisi kohottaa yhä useampi työstään ja sen hedelmistä nauttiva yksinyrittäjä.

Kirjoittaja: Saija Hellstén

Saija on Eezy Kevytyrittäjien toimitusjohtaja, jonka sydäntä lähellä on edistää kevytyrittäjien asemaa ja rakentaa Suomen parasta kevytyrittäjäpalvelua. Saija toimii myös Uusi työ ry:n varapuheenjohtajana.

Uusi työ ry on itsensätyöllistämisen ja kevytyrittäjyyden edistäjä ja puolestapuhuja. Yhdistys tuottaa sekä levittää ajantasaista ja puolueetonta tietoa sekä parantaa ja selkeyttää toimialan toimintaedellytyksiä. Eezy Kevytyrittäjät on Suomen ensimmäinen kevytyrittäjäpalvelu ja Uusi työ ry:n jäsen. Yhdistys edustaa noin 95 % laskutuspalvelualan yrityksistä liikevaihdolla mitattuna. Tarkempaa tietoa Uusi työ ry:n tavoitteisiin yrittäjien sosiaaliturvan parantamiseen liittyen löytyy yhdistyksen hallitusohjelmatavoitteista.

Uusi työ ry:n tiedote 29.4.2020: https://uusityo.fi/yleinen/uusi-tyo-ry-yksinyrittajan-sosiaaliturva-kaipaa-nopeaa-parannusta/

Kevytyrittäjän työttömyysturva ja tuet koronatilanteessa

Rahat loppumassa, mitä teen?