Yrittäjä – älä käytä aikaasi turhanpäiväisyyksiin, delegoi mieluummin

Liian moni yrittäjä käyttää aikaansa turhuuksiin, josta ei ole muuta hyötyä kuin se, että saa viivata homman yli omalta to do -listalta, kirjoittaa toimittaja ja mediayrittäjä Taru Tammikallio.

Moni pienyrittäjä tykkää tehdä kaiken itse. Ja vaikka ei tykkäisi, tekee silti, koska silloin säästää rahaa. Oikeasti tilanne on se, että kaiken yksin tekeminen kuluttaa aikaa, jaksamista, voimavaroja ja joskus myös rahaa. Ai miten niin?

Jos yrittäjä tekee itse vaikkapa verkkosivunsa – ähkii ja pähkii, katselee Youtubesta tutoriaaleja, lataa sivuille vahingossa vääränlaisia kuvia ja lopulta onnistuu hajottamaan koko sivuston, hän on kuluttanut sekä aikaa, hermoja, energiaa ja myös rahaa. Sillä lopulta tilanne on se, että saadakseen verkkosivut kunnialla julkaistuksi, hän joutuu maksamaan ammattilaiselle, joka hoitaa homman kunnialla maaliin.

Vaikka neuvokas yrittäjä saisi verkkosivut omin neuvoinensa valmiiksi, lopputulos olisi todennäköisesti parempi, jos ammattilainen olisi tehnyt ne. Lisäksi aikaa olisi säästynyt – ammattilainen olisi tehnyt homman kolme kertaa nopeammin ja yrittäjä olisi voinut keskittyä tekemään työtä, josta joku maksaa hänelle.

Saatat myös ehkä ihmetellä, miksi puhun turhuuksista – verkkosivuthan ovat tärkeä osa liiketoimintaa. Niinhän ne ovatkin. Mutta jos ydinbisneksesi ei keskity verkkosivujen tekemiseen, se kannattaa ulkoistaa ammattilaiselle. Jotta sinä voisit keskittyä omaan ydinbisnekseesi ja tekemään työtä, jonka osaat parhaiten.

Sillä siitähän sinulle maksetaan – ei siitä, että yrität kieli vyön alla tehdä kaiken yksin. Tähän väliin kuitenkin pakko sanoa, että tietysti osa yrittäjistä on todella näppäriä ja oppii tutoriaaleista kaiken maailman vimpaimet salamannopeasti – tällöin tietysti itse tekeminen voi olla fiksua. Itse en valitettavasti kuulu näihin tyyppeihin.

Mitä jos yrittäjä ei pysty käyttämään rahaa asioiden ulkoistamiseen? Tällöin kannattaa tehdä pieni laskutoimitus – vaikka joutuisit käyttämään rahaa siihen, että joku muu hoitaa tietyt asiat puolestasi, se mahdollistaa sen, että teet itse laskutettavaa työtä. Jos laskutettava työ tuo enemmän rahaa kassaan pitkällä tähtäimellä kuin rahallinen investointi ulkopuoliseen apuun, kyseessä on hyvä diili. Toinen mahdollisuus on nk. oravannahkakaupat – teet toiselle palveluksen ja hän tekee sinulle ilman, että raha vaihtaa omistajaa.

Joskus tilanne voi tietysti olla myös se, että et jääkään rahallisesti plussan puolelle. Mutta kaikkea ei voi mitata rahassa. Joskus voi olla hyvinkin tarpeellista delegoida tehtävä jollekin muulle, vaikka se toisi sinulle “vain” stressittömyyttä ja lepoaikaa. Ne ovat nimittäin todella olennainen asia hyvinvointisi ja myös bisneksesi kannalta. Asia kannattaakin ajatella näin – ethän saa manikyyrissä tai hieronnassa käymisestäkään rahaa, mutta silti olet valmis tekemään investoinnin itseesi. Koska saat siitä jotain muuta hyvää itsellesi.

Olen itsekin astunut monta kertaa “itse tein ja säästin” -ansaan. Olen tuhertanut asioiden parissa, joita en osaa ja joita en haluaisikaan osata, mutta ajatellut säästäväni rahaa tekemällä itse. Kun ymmärsin, että on kaikkien etu antaa epämieluisat ja ei ydinosaamista olevat hommat sellaisille ihmisille, jotka hoitavat ne paremmin ja nopeammin, sain enemmän aikaa töihin, joista nautin ja jotka teen hyvin. Suosittelen tätä lämpimästi sinullekin!

Seuraavalla kerralla, kun kalenterisi huutaa hoosiannaa ja tehtävälistat repeilevät liitoksistaan, pysähdy ja pohdi, onko sinun tosiaan tarpeellista tehdä kaikki kyseiset asiat. Jos huomaat, että joku hoidettava asia ei inspiroi sinua lainkaan ja tekeminen takkuaa jatkuvasti, mutta asian hoitaminen on välttämätöntä bisneksen kannalta, ulkoista se jollekin muulle, joka tekee sen enemmän mielellään. Jos taas huomaat, että tehtävän hoitaminen ei houkuttele, mutta sen tekemättä jättämisestä ei seuraisi mitään kamalaa, poista se to do -listaltasi.

Liian usein nimittäin käytämme aikaamme täysin turhiin asioihin kuvitellen, että meidän täytyy tehdä kyseiset asiat. Tämän vuoksi olisikin järkevää luoda katsaus omaan kalenteriin säännöllisin väliajoin – varsinkin silloin, jos vuorokaudesta meinaavat loppua tunnit ja ydintekemiseen ei jää tarpeeksi aikaa. Lupaan, että se palkitsee.

Kuuntele Eezympää yrittäjyyttä -podcastin uusin jakso siitä, miten yrittäjä voi delegoinnin avulla kasvattaa yritystään ja keskittyä olennaiseen! Vieraana kasvuyrittäjä Irina Viitala.