Eezy Kevytyrittäjät lahjoittaa Vuoden Mummulle onnellisen vanhuuden tapaamiset

Jo perinteeksi muodostuneella Vuoden Mummu / Vuoden Pappa äänestyksellä nostetaan esiin positiivisia vanhusuutisia. Vuoden Mummu 2022 on porilainen omaishoitaja Aila Bärlund, 90. Olemme jo usean vuoden ajan lahjoittaneet Seuranan avulla onnellista vanhuutta ja tänä vuonna saimme kunnian lahjoittaa 3 kuukauden säännölliset vanhusseuratapaamiset Vuoden Mummulle.

Tunnustuksen järjestää Suomen ensimmäinen vanhusseurapalvelu, Seurana Oy. Seuranan missiona on onnellinen vanhuus ja tunnustuksen tavoitteena on lisätä onnellista vanhuutta ja vanhusten arvostusta. Tänä vuonna ehdokkaita Vuoden Mummuksi tai Vuoden Papaksi oli yhteensä 149. Valinta tapahtuu joka vuosi Seuranalle tärkeänä päivänä, 13.2. joka on Sulon nimipäivä. Seuranan toiminta käynnistyi sen perustajan Mirka Saarisen tarpeesta löytää seuraa Sulo-papalleen piristyttämään tämän arkea hoivakodissa.

Vuoden Mummu 2022: Aila, 90

Ailan lapsenlapsi Maija ilmoitti mummunsa mukaan äänestykseen sairastuttuaan itse. Toipuessaan Maija halusi järjestää mummulleen piristystä ja näyttää koko suvun arvostuksen Ailalle, joka rakastaa ja välittää muistisairaasta aviomiehestään sekä lapsistaan, lapsenlapsistaan ja lapsenlapsenlapsistaan.

Maija kertoo Ailasta näin: ”Minun mummuni on maailman paras ja arvostan häntä niin suuresti, olen aina katsonut ja tulen aina katsomaan häntä ylöspäin. Hän on kasvattanut neljä lasta ja nykyään hänellä onkin omien lasten lisäksi 9 lastenlasta sekä 2 lapsenlapsenlasta. Eli porukkaa on paljon, mutta silti mummu muistaa aina kaikkien synttärit ja nimpparit ja muut tärkeät virstanpylväät. Mummu ei ikinä valita ja tiedän, että hänellä on tällä hetkellä vaikeaa pappani kanssa. Papallani on muistisairaus ja mummuni toimii käytännössä omaishoitajana – mummu ei halua, että pappa joutuu pois kotoa. Kun pappa menetti ajokortin, hyppäsi mummu vajaa 90-vuotiaana autonrattiin vuosikymmenten tauon jälkeen, tämä kertoo sekin jotain hänen periksiantamattomuudestaan. Mummu jaksaa olla positiivinen ja aina ilahtuu nähdessään jälkeläisiään. Yritän mummua (ja pappaa) auttaa kotitöissä parhaani mukaan. Mummu on niin vaatimaton eikä tee itsestään mitään numeroa, joten olisi maailman hienointa palkita hänet tällä tavoin kiitoksena kaikesta mitä hän on tehnyt meidän koko suuren suvun eteen. Aivan ihanaa, että tällainen kilpailu järjestetään, onnea vaikeaan valintaan!”

Palkinnoksi Vuoden Mummu saa kukkakimpun sekä diplomin ja lisäksi Eezy Kevytyrittäjien lahjoittamat 3 kuukauden vanhusseuratapaamiset. Seuralainen pitää papalle seuraa viikoittain, jotta Aila pääsee rauhassa kauppaan tai vaikkapa päiväunille.

”Mää niin rakastan mun lapsia ja lapsenlapsia, ne kaikki käyvät täällä ja eivät jätä minua.” kiitteli Vuoden Mummu Aila voitosta kuultuaan.

Seuranan kummivanhustoiminnan avulla sinäkin voit lahjoittaa onnellista vanhuutta

Kummivanhustoimintaan voi lähteä mukaan niin yritykset kuin yksityishenkilötkin, jolloin he saavat kotona tai hoitokodissa asuvan oman kummivanhuksen. Annetun lahjoituksen turvin voidaan palkata koulutettu henkilö kummivanhuksen seuralaiseksi. Seuralainen tekee vanhuksen kanssa yhdessä asioita, joita tämä itse haluaa: vie ulos, juttelee ja kahvittelee tämän kanssa tai vaikka katselee tuttuja vanhoja valokuvia.

Tutustu Seuranan kummivanhustoimintaan tarkemmin ja liity mukaan!