Kevytyrittäjänä somessa – ota some haltuun näillä 5 vinkillä

Pitääkö kevytyrittäjän olla somessa? Ei välttämättä, mutta miksi et hyödyntäisi sitä kohdeyleisön tavoittamiseen, verkostoitumiseen ja myynnin kasvattamiseen? Kaikissa kanavissa ei toki tarvitse tai kannatakaan olla, valitse oman kevytyrittäjätoimintasi kannalta hyödyllisimmät. Konsultti saattaa hyötyä eniten LinkedInistä ja valokuvaaja Instagramista. Striimaajalle Twitch ja Youtube ovat taas tutumpia.

Todennäköisesti oletkin jo somessa omalla henkilökohtaisella profiilillasi, mutta oletko ajatellut somen hyödyntämistä kevytyrittäjänä? Jaan tässä blogissa vinkit, joilla nappaat somen haltuusi. Ja jos some on jo tutumpaa, niin tarkista, onhan nämä stepit jo asteltu. Jos jotain on jäänyt välistä, niin vielä ehtii!

1. Mieti, mitä ja kenelle postaat

Mieti, minkälaisia kohderyhmiä sinulla on kevytyrittäjänä, eli minkälaisia ovat unelma-asiakkaasi? Haluatko tavoittaa nykyisiä asiakkaitasi, mahdollisia asiakkaita vai molempia? Mistä somekanavista heidät löytää? Mitä tarkemmin saat kohderyhmäsi rajattua, sitä helpompaa sinun on tuottaa juuri heitä puhuttelevaa sisältöä. Kohderyhmän määrittely on jo osa somen sisältöstrategiaa, jonka suosittelen ehdottomasti tekemään. Netti on pullollaan ohjeita, yksi hyvä esimerkki tässä.

2. Ota yritystilit käyttöön

Kevytyrittäjänä voi tietysti olla somessa omalla henkilökohtaisella profiilillaan. Suosittelen kuitenkin vähän somekanavasta riippuen luomaan kevytyrittäjänä yritysprofiilin. Esimerkiksi Facebookin yritystili on täynnä mahdollisuuksia! Tilin kautta pääset pienelläkin budjetilla tekemään mm. kohdennettua Facebook- ja Instagram-mainontaa, joilla tavoitat kohderyhmäsi tehokkaammin. Ja taas uusi mahdollisuus tehdä lisää myyntiä! Muista pitää profiilin tiedot, esimerkiksi yhteystiedot ja mahdolliset aukioloajat ajan tasalla.

Yritystili voi auttaa myös työn ja vapaa-ajan erottamisessa. Vapaalla olo on helpompaa, kun henkilökohtaiselle tilille ei kilahtele töihin liittyviä yhteydenottoja. Yrittäjän ei tarvitse olla tavoitettavissa 24/7 jos et sitä itse halua.

3. Verkostoidu

Itsensätyöllistäjän arki voi olla yksinäistä ja päivittäiset kontaktit vähissä. Somessa voit kuitenkin verkostoitua muiden yrittäjien ja kevytyrittäjien kanssa. Seuraa muita ja tarkastele heidän tekemisiään – voit saada ideoita myös omaan toimintaasi. Yhteistyössä on voimaa, ja hyvät verkostot voivat olla avuksi, jos tuleekin tilanne, että esimerkiksi sairastut, ja työtä tekemään tarvittaisiin joku muu. Ja toki sama toimii myös toisin päin, eli kollegasi voi suositella sinua eteenpäin. Ja jos vastaan tulee isompi projekti, johon paukkusi ei riitä yksin, voi verkostoista löytyä apua. Porukassa hommat hoituu tehokkaasti!

Hyviä paikkoja verkostoitumiseen ovat esimerkiksi pien- tai kevytyrittäjille tarkoitetut Facebook-ryhmät. Älä unohda myöskään paikallisia Facebook-ryhmiä, sillä niissä voit muihin yrittäjiin tutustumisen lisäksi mahdollisesti myös mainostaa omaa toimintaasi ja saada näin tehtyä myyntiä lähiseudullasi! Nappaa hyöty myös Eezyn suosittelusta!

4. Tykkää ja kommentoi myös itse

Milloin viimeksi olet itse jättänyt kommentin jonkun toisen postaukseen? Some on nimensä mukaisesti sosiaalinen media, ja vuorovaikutus on somen suola. Älä siis odota vain muiden reagoivan postauksiisi, vaan käy tekemässä sitä myös takaisin. Tästä hyödytte molemmat: alkuperäinen postaus saa buustausta ja jättämäsi kiva kommentti tuo myös sinulle näkyvyyttä kommenttikentässä.

Some voi olla kevytyrittäjälle myös tärkeä asiakaspalvelukanava, sillä se on kätevä asiakkaalle. Vastaamalla somessa saamiisi kommentteihin ja yksityisviesteihin voit saada aikaiseksi hyviä keskusteluja seuraajiesi eli mahdollisten asiakkaiden kanssa.

5. Kokeile rohkeasti

Kokeile, kokeile ja kokeile. Tämä pätee ihan kaiken kokoisiin tileihin. Saatko tietää mikä toimii ja mikä ei, jos et kokeile ja ota riskejä? Somen algoritmit toimivat välillä kummallisesti, eikä yhden postauksen perusteella kannata vielä vetää johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Toimivien sisältöjen löytäminen voi viedä aikaa, joten kannattaa aloittaa heti!

Seuraathan Eezy Kevytyrittäjiä jo somessa? Laita meidän sometilit seurantaan, niin et jää paitsi kevytyrittäjiä ja kevytyrittäjyyttä koskevista infoista ja mielenkiintoisista sisällöistä! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, LinkedInista ja Twitteristä.

Tägää meidät mukaan postauksiisi, niin päästään jakamaan kevytyrittäjyyden ilosanomaa eteenpäin!

Kirjoittaja: Hanna Mäntynen

Hannan kädenjälkeä näet Kevytyrittäjien somekanavissa. Tämä somenikkari kuulee mielellään, miten kevytyrittäjillä menee. Jos laitat meille viestiä somen kautta, niin saat todennäköisesti vastauksen juuri Hannalta.