Veroilmoitus - mitä kevytyrittäjän on hyvä tietää

Veroilmoitus & verovähennykset ne yhteen soppii – vinkit kevytyrittäjän veroilmoituksen tarkistamiseen

On taas se aika vuodesta, kun esitäytetty veroilmoitus ja sen tarkistaminen kolkuttelevat jo nurkan takana. Jotta saisit kevytyrittäjänä kaikki mahdolliset hyödyt verovähennyksistä ja veroilmoituksen tarkistaminen sujuisi sinulta helposti, kannattaa varautua jo hyvissä ajoin ja ilmoittaa tietoja OmaVeron kautta jo etukäteen.

Veroilmoitukset tulevat OmaVeroon satunnaisessa järjestyksessä nyt huhti-toukokuun aikana. Jos korjaat veroilmoitusta, määräpäivä on joko 2.4., 7.5., 14.5. tai 21.5.2024. Päivän näet omasta veroilmoituksestasi ja OmaVerosta. Voit tehdä korjaukset OmaVerossa, myös paperilla korjaus onnistuu. Ja mikä parasta, jos veroilmoituksessasi ei ole korjattavaa, ei sinun tarvitse tehdä mitään!

Veroilmoitus verkossa – ennakoi ja ilmoita etukäteen

OmaVerossa voi ilmoittaa joitakin tietoja vuoden 2023 veroilmoitusta varten jo etukäteen, mikä onkin suositeltavaa (kiität itseäsi jos et ihan kaikkea jätä viime tippaan!). Jos sinulla on joitakin seuraavista kuluista, etkä ole niitä jo vuoden kuluessa ilmoittanut, niin voit käydä laittamassa ne jo OmaVeroon:

• Matkakulut (kodin ja varsinaisen työpaikan väliset)
  • Työasuntovähennykset
  • Tulonhankkimismenot
  • Vuokratulot
  • Luovutusvoitot ja tappiot muusta omaisuudesta kuin arvopapereista
  • Veronmaksukyvyn alentumisvähennys

Kevytyrittäjän kannattaa ilmoittaa ainakin nämä työhön liittyvät kulut

1 Eezyn palvelumaksu ja työnantajan sairausvakuutusmaksu

KHO:n päätöksen myötä 6.7.2023 alkaen saat ”verovähennyksen” automaattisesti, koska palvelumaksu ja työnantajan sairausvakuutusmaksu vähennetään ennen ennakonpidätyksen alaisten ansioiden muodostumista, eikä täten niistä pidätetä veroa kuten aikaisemmin. Eezy Kevytyrittäjät on ollut mukana ajamassa tätä kaikkien kevytyrittäjien etua.

Voit kuitenkin vähentää Eezyn palvelumaksun ja työnantajan sairausvakuutusmaksun ajalta 1.1.-5.7.2023. Nämä tiedot saat ladattua nettipalvelussamme kohdasta: Valikko > Palkat ja verotiedot > Yhteenveto veroilmoitukseen.

Jääkö tulonhankkimisvähennykset vuodelta 2023 omavastuurajan (750 €) alle?

Tässä tapauksessa voit tehdä muutoksen suoraan veroilmoituksella kohdassa Ansiotulot. Vähennä esitäytetyllä veroilmoituksella ansiotulon määrästä ennen 6.7.2023 maksetut palvelumaksut ja mahdolliset työnantajan sairausvakuutusmaksut.

Katso ohjeet vuodelle 2020-2022. Voit hyödyntää ohjetta myös vuoden 2023 veroilmoituksessa.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Jatkossa veroilmoitukseen ei tarvitse lisätä Eezyn palvelumaksuja ja työnantajan sairasvakuutusmaksuja tulonhankkimisvähennyksenä. Nämä ovat huomioitu automaattisesti, koska nämä maksut vähennetään ennen bruttopalkan muodostumista.

Huomioi kuitenkin, että työnantajan sairausvakuutusmaksun voit vähentää vain, jos sinulla on YEL-vakuutus, jolloin palkastasi on pidätetty sairausvakuutusmaksu.

2 Veronalaiset korvaukset (tarvikehankinnat)

Saat Eezyltä tarvittavat tiedot vähennyksiä varten nettipalvelun viesti-osion kautta.

Lue Verohallinnon ohjeet kevytyrittäjän matkakuluista ja muista vähennyksistä.

YEL-vakuutusmaksut voit vähentää joko omassa tai puolisosi verotuksessa. YEL-maksut voit ilmoittaa veroilmoituksella OmaVeron kautta kohdassa Muut vähennykset – YEL tai MYEL-maksut tai muut pakolliset eläkevakuutusmaksut.

4 Muut tulonhankkimiskulut

Jos työstä aiheutuneita kuluja ei ole korvattu sinulle Eezyn kautta jo palkanmaksun yhteydessä, voit ja kannattaakin ilmoittaa ne henkilökohtaisella veroilmoituksella tulonhankkimisvähennyksinä. Näitä ovat:

• Työhuonevähennys
  • Ammattikirjallisuus, tutkimusvälineet ja tieteellinen kirjallisuus
  • Työvälineiden hankinta-, huolto- ja korjausmenot
  • Tietokoneen ja sen oheislaitteiden hankinnasta aiheutuneet kulut
  • Tietoliikenneyhteyden kulut
  • Edustusmenot

Nämä tulonhankkimiskulut voit ilmoittaa OmaVerossa kohdassa Tulonhankkimismenot – Palkkatulojen tulonhankkimismenot.

Mikä parasta – verovapaita matkakulukorvauksia ei tarvitse ilmoittaa

Jos sinulle on maksettu Eezyn kautta työhön liittyviä matkakuluja verovapaina kulukorvauksina, niitä ei enää ilmoiteta vähennyksinä veroilmoitukseen. Tulonhankkimiskuluista ja niiden vähennysoikeudesta löydät tarkemman ohjeistuksen Verohallinnon sivuilta: Tulonhankkimiskulut ansiotuloista. Jos sinulla on ollut viime vuoden aikana työhön liittyviä kuluja, mutta niistä ei ole maksettu kulukorvauksia Eezyn kautta, kannattaa ilmoittaa kulut henkilökohtaisella veroilmoituksella.

Tässä vielä linkit Verohallinnon ohjeisiin:

Ja sitten vaan odottelemaan esitäytettyä veroilmoitusta! Lataa jo vaikka valmiiksi nettipalvelusta yhteenveto ja laita nämä ohjeet talteen, niin veroilmoituksen tarkastus ja mahdollisten korjausten teko soljuu kuin vettä vaan.

Tutustu myös

Kevytyrittäjän kulukorvaus – Näin nappaat verohyödyn työhön liittyvistä kuluista

UKK: Mitä työhön liittyviä kuluja kevytyrittäjä voi vähentää verotuksessa?

Lisäpalvelu: Kulukorvaukset ja kuitit

10 asiaa, jotka kevytyrittäjän on hyvä tietää verokortista