Tositarina: Jenny, markkinoinnin ammattilainen

”Aloitellessani ensimmäistä markkinoinnin opintojaksoa opiskellessani Laureassa tajusin, että markkinointi on mun juttu. Siinä pystyy yhdistämään luovaa ja strategista puolta, jotka mussa on molemmat vahvoja. Panostin siis markkinoinnin opiskeluihin ja olen siitä lähtien kehittänyt päämäärätietoisesti osaamistani sekä uraani. Markkinoinnin parissa työskennellessä kannattaa pohtia, haluaako olla markkinoinnin ns. generalisti, sellainen, joka tuntee koko alan jollain tasolla vai haluaako olla jonkin tietyn osa-alueen asiantuntija. Kumpiakin tarvitaan. Valitsee kumman tahansa tien, vaatii se panostusta itseltä, jotta pystyy pitämään jatkuvasti osaamistaan yllä.

Mä haluan jatkuvasti kehittyä siinä mitä teen. Haluan ottaa markkinointia kokonaisuutena jatkuvasti enemmän ja enemmän haltuuni, haluan oppia koko ajan lisää. Uskon siihen, että mitä enemmän tunnen ja osaan markkinoinnin eri toimintoja, mahdollisuuksia ja osa-alueita, sitä paremmin pystyn hyödyntämään niitä työssäni ja myös kehittämään ja johtamaan markkinointia kokonaisuutena. Markkinointi alana kehittyy niin nopeasti, että pitää olla sellainen asenne, että haluaa pysyä koko ajan aallon harjalla. Jos jämähtää liian pitkäksi aikaa tekemään vain totutulla tavalla niin herkästi putoaa pois kelkasta. Ja se on yksi syy, miksi teen oman työn ohella omille asiakkailleni markkinoinnin töitä laajasti; pienyrittäjät kun keskittyvät oman liiketoiminnan ytimeen, niin monella ei todellakaan ole aikaa siinä ohella pitää silmällä jatkuvasti markkinoinnin muuttuvaa kenttää ja omaa osaamistaan markkinoinnista ajan tasalla.

Työn tähtihetkiä on aina ne, kun saa jonkin projektin päätökseen ja alkaa nähdä tuloksia siitä tehdystä työstä. Näkee, mitä se oikeasti tuottaa. Ja totta kai palaute tehdystä työstä on aina myös parasta. Mutta ennen kuin päästään tähän, niin uuden projektin aloittaminen, se kun päästään ideoimaan ja suunnittelemaan, on ihan mahtavaa! Yksi mieleenpainuvimpia hetkiä on ollut se, kun lähdin päivätyössäni esittämään ajatustyöläisten mielenterveyskampanjaa. Se miten positiivinen ja kannustava vastaanotto sille saatiin, yllätti todella iloisesti. Ihan mahtava fiilis, kun siihen heittäydyttiin todella rohkeasti, vaikka aihe oli sellainen, mitä ei ihan kaikilla aloilla uskallettaisi lähteä toteuttamaan. Mutta IT-ala onkin tässä edistyksellinen poikkeus.

Kun nyt työssäjaksamisesta puhutaan, niin itselle suurin oppi on ollut, että pitää oikeasti arvostaa omaa työpanosta. Alussa olin liian optimistinen enkä kehdannut laskuttaa asiakkaalta niin paljon tunteja, kuin mitä oikeasti työhön loppujen lopuksi meni, arvioin tunnit aluksi ihan liian alakanttiin. Mun neuvo onkin, että älä tee puoli-ilmaiseksi töitä: arvioi työmäärät realistisesti ja liikaa kaunistelematta, jottei käy niin, että arvioit johonkin menevän 50 tuntia aikaa ja loppujen lopuksi käytätkin siihen 100 tuntia, se on kestämätön tie. Jokaisen pitää osata arvostaa sitä omaa osaamistaan. Kun tekee duuninsa hyvin, niin arvostusta tulee myöskin asiakkaalta. Ja siihenhän pitää pyrkiä, että asiakas kokee saaneensa rahalleen vastinetta.

Mun mielestä on loistavaa, että on olemassa sellainen vaihtoehto kuin kevytyrittäjyys. Se madaltaa huomattavasti kynnystä lähteä tekemään omaa juttua omalla tavallaan, vaikka olisi päivätyössä, opiskelija tai työtön. Ei tarvitse heti lähteä opiskelemaan sitä kaikkea yrityksen perustamiseen liittyvää. Kevytyrittäjyys on todella helppo keino lähteä tekemään niitä juttuja, mitä oikeasti haluaa tehdä ja voi keskittyä vain olennaiseen. Kevytyrittäjyys on myös ihan mahtava väline pitää yllä omaa osaamistaan; esimerkiksi itse keskityn leipätyössäni kehittämiseen ja siihen strategiseen puoleen ja omille asiakkaille tehdessäni pystyn ylläpitämään osaamistani laajemmin erilaisilla osa-alueilla. Näin pystyn myös varmistamaan, että ymmärrys itse tekemisestä pysyy yllä jatkuvasti, mikä auttaa ylemmän tason suunnittelussa. Kevytyrittäjänä toimiessani tekemiseni ei myöskään rajoitu vain markkinoinnin konsultaatioon, vaan voin tarpeen mukaan tehdä myös graafista suunnittelua tai valokuvausta ja voin helposti laskuttaa myös nekin työt.

Eezyn kanssa on ollut todella helppo toimia, asiat on tehty käyttäjäystävällisesti. Eezy Kevytyrittäjien viestintä on ollut hyvää ja eezyläisten hyvä henki näkyy ja kuuluu myös asiakkaille asti.

Jossain vaiheessa ehkä perustan oman yrityksen, mutta se ei ole tällä hetkellä ajankohtaista. Mulla on hyvä olla IT-alalla ja inhouse-roolissa tykkään keskittyä kehittämään sitä tietyn yrityksen markkinointia. Vastapainona pääsen IT-kuplan ulkopuolelle tekemään omille asiakkaille pieniä projekteja muille toimialoille ja muihin tarpeisiin. Se tuo paljon monipuolisuutta tekemiseen. Saan voimaa siitä, kun pääsen toteuttamaan itseäni ja tekemään inspiroivia ja monipuolisia projekteja. Parhaimmillaan projekti haastaa ja innostaa sopivassa suhteessa, ja luo onnistumisen tuntemuksia.


Moi! Mä oon Jenny ja tää on mun tositarina.


Olen markkinoinnin ammattilainen ja Eezy-kevytyrittäjä. Toimin päivätyökseni IT-alalla ja pohdin työnantajamielikuvan ja brändin vaikutusta, sekä siinä ohella teen freelancerina markkinoinnin töitä omille asiakkailleni laaja-alaisesti. Alalla olen ollut n. 8vuotta.


Mut löytää Linkedinistä:
https://www.linkedin.com/in/jenny-sammalinen/

Instagram:
https://www.instagram.com/jennynens/

Lue lisää tositarinoita!