Tutkimus: Kevytyrittäjän eläkevakuuttaminen

Yli puolet (59 prosenttia) kevytyrittäjistä katsoo, että yrittäjän eläkevakuutuksen tulisi perustua toteutuneisiin ansioihin ja YEL-maksu tulisi pidättää suoraan palkanmaksun yhteydessä. Suurinta kannatus on yli 58-vuotiaiden keskuudessa, joista 64 prosenttia kannattaa ajatusta. Nykyisellään YEL-vakuutus perustuu työtuloon, joka tarkoittaa yrittäjätoiminnalle annetun työpanoksen arvoa.

Peräti 43 prosenttia kevytyrittäjistä arvioi yrittäjän eläketurvan pohjana toimivan työtulon määrittelyn vaikeaksi. Erityisen hankalaksi kevytyrittäjät kokevat sitoutumisen kiinteään maksuun, kun tulot vaihtelevat ja niitä on monen vaikea ennakoida. Yleisesti yrittäjän eläkevakuuttamisen koki helpoksi vastaajista kolmasosa (35 %) ja vaikeaksi samoin kolmasosa (36 %).

Tiedot käyvät ilmi työeläkeyhtiö Elon ja Uusi työ ry:n touko-kesäkuun aikana teettämästä tutkimuksesta.

Yrittäjän eläkelakia on tarkoitus muuttaa vuodenvaihteessa. Lakia tarkennetaan sen osalta, miten yrittäjän eläkevakuuttamisen pohjana olevaa vuotuista työtuloa määritellään. Työtuloa myös tarkastellaan jatkossa säännöllisesti, joka kolmas vuosi. Hallitus antoi lakiesityksen eduskuntaan juhannusviikolla.

– Lainsäädännön selkeyttäminen ja työtulojen säännöllinen tarkastelu ovat hyviä uudistuksia. Muutosten tarkoituksena on varmistaa yrittäjien riittävä eläke- ja sosiaaliturvaa, kertoo Elon yhteiskuntasuhdejohtaja Katja Veirto.

Kyselytutkimuksen toteutti Aula Research työeläkeyhtiö Elon toimeksiannosta ja sen kohderyhmänä ovat Uusi työ ry:n jäsenyritysten asiakkaat. Kyselyn otos kerättiin sähköisesti avoimen linkin kautta 24.5.–8.6.2022 ja siihen vastasi 789 kevytyrittäjää.

Lisätietoja & tutkimustulokset löydät Uusi työ ry:n nettisivuilta.

Tutkimus: Kevytyrittäjyys vuonna 2022

Uusi työ ry: On aika alkaa uutisoida kevytyrittäjyydestä sellaisena kuin se todellisuudessa on