YEL-uudistus

Tutkimus: Kevytyrittäjien mielestä YEL-uudistus vaarantaa toimeentulon

Kevytyrittäjistä kaksi kolmasosaa arvioi joutuvansa sopeuttamaan toimintaansa, mikäli yrittäjän eläkelain työtulon määritelmää täsmennetään hallituksen esittämällä tavalla. Lähes neljä viidesosaa katsoo esitetyn muutoksen vaikuttavan yritystoiminnan aloittamiseen heikentävästi ja 58 prosenttia sanoo lakiesityksen toteutuessaan huonontavan yritystoiminnan edellytyksiä merkittävästi. Uusi työ ry kysyi kevytyrittäjien näkemyksiä lakiuudistukseen Taloustutkimuksella teetetyllä kyselyllä 26.8.–5.9. Vastauksia saatiin 846.

”Työurat monimuotoistuvat, eri muodoissa itsensätyöllistävien määrä jatkaa kasvuaan ja kiinnostus yrittäjyyttä kohtaan kasvaa erityisesti nuorten keskuudessa kohisten. Haitallisten pikkuviilausten sijaan yrittäjän eläkelaki kaipaisi kattavan uudistuksen, joka vastaa tämän päivän työelämän tarpeisiin ja kannustaa yrittämään. Toivomme, että viimeistään seuraava hallitus tarttuu tässä toimeen”, Uusi työ ry:n toiminnanjohtaja Jenni Karjalainen vetoaa.

Lue koko tiedote Uusi työ ry:n sivuilta.

Uusi työ ry on kevytyrittäjyyspalvelujen toimialajärjestö sekä itsensätyöllistämisen ja kevytyrittäjyyden edistäjä ja puolestapuhuja. Edistämme toimialan ja siihen liittyvän lainsäädännön kehittämistä sekä kevytyrittäjien ja itsensätyöllistäjien yhteiskunnallista asemaa.

Eezy Kevytyrittäjät on yksi Uusi työ ry:n perustajajäsenistä.

Tutkimus: Kevytyrittäjän eläkevakuuttaminen

Tutkimus: Kevytyrittäjyys vuonna 2022

Uusi työ ry: On aika alkaa uutisoida kevytyrittäjyydestä sellaisena kuin se todellisuudessa on