Mitä jos asiakas ei maksa laskua?

Aika ajoin saattaa tulla eteen tilanteita, joissa asiakas ei syystä tai toisesta maksa laskua ajallaan. Tilanne on aina kurja, koska kevytyrittäjänä toimiessa oma palkka on riippuvainen asiakkaan suorituksista. Tässä blogissa kerromme miten sinun kannattaa toimia, jos asiakas ei maksa laskua ajallaan ja kuinka voi jopa ennaltaehkäistä tällaisia tilanteita.

Tarkista asiakkaan maksukyky ennen työn aloittamista

Siinä vaiheessa kun asiakkaasi tilaa työn sinulta, kannattaa tarkistaa asiakkaan maksukyky. Me voimme tsekata maksukyvyn puolestasi, ja asia hoituu ottamalla yhteyttä neuvontaamme. Jos maksukyky vaikuttaa epävarmalta, se ei automaattisesti tarkoita, etteikö kyseiselle asiakkaalle voisi palveluaan myydä hyvillä mielin. Ennemminkin kannattaa miettiä erilaisia vaihtoehtoja, miten pienentää omaa riskiä ja varmistaa että työstä saa sovitun korvauksen. Yksi keino on sopia, että työ laskutetaan yhden isomman kokonaislaskun sijaan pienemmissä erissä. Tällöin huomaat jo heti alku vaiheessa, jos laskun maksaminen tuottaa vaikeuksia. Lisäksi pienemmän laskun maksaminen onnistuu lähtökohtaisesti helpommin, vaikka asiakkaan kassa olisikin vähissä, ja todennäköisyys laskun maksamiseen ajoissa kasvaa.

Paloittele isompi lasku pienempiin eriin

Jos olet kuitenkin jo ehtinyt tehdä työt ja sopinut että laskutat kaiken jälkikäteen yhdellä laskulla, ei hätä ole tämännäköinen! Jos euromääräisesti suuri lasku on myöhässä ja vaikuttaa että asiakkaalla ei ole sitä mahdollisuutta maksaa, kannattaa asiakkaan kanssa aina ensisijaisesti neuvotella, jos laskun voisi maksaa pienissä osissa ilman, että sitä siirretään perintään. Todennäköisesti asiakas pystyy ainakin osan laskusta heti maksamaan ja sinä saat siitä itsellesi palkan. Jos asiakas ei maksa laskua kaikesta huolimatta, voi saatavan siirtää perintään.

Siirrä lasku perintään

Suomessa toimintaa määrittelee laki saatavien perinnästä (513/1999). Mutta ei huolta, nyt ei seuraa lakipykälien tavaamista, vaan avataan perinnän kulkua selkokielellä. Ensinnäkin Suomessa perintätoimintaa saa harjoittaa ainoastaan Aluehallintoviraston (AVI) hyväksymät perintätoimistot ja muut lain määrittelemät tahot.

Perinnän kokonaiskulkua ja toimenpiteitä on helpoin kuitenkin purkaa termien kautta:

1. Ensimmäisenä asiakkaalle on mahdollista lähettää eräpäivän jälkeen maksumuistutus. Näitä maksumuistutuksia saa lähettää kaksi kappaletta.
  2. Jos maksumuistutukset eivät tuota tulosta, perintätoimisto voi lähettää asiakkaalle maksuvaatimuksen. Se on perintätoimiston esittämä vaatimus asiakkaalle suorittaa maksu, tai asia siirtyy eteenpäin käräjäoikeuteen.
  3. Kokonaisuutena tätä prosessia kutsutaan vapaaehtoiseksi perinnäksi – eli velallisella on ajankohdallisesti monta mahdollisuutta maksaa suoritus. Vapaaehtoisesta perinnästä ei aiheudu asiakkaalle maksuhäiriömerkintää eli luottotiedot eivät ns. mene.
  4. Jos vapaaehtoinen perintä ei tuota tulosta, on oikeudellinen perintä yleensä mahdollista. Se siis tarkoittaa saatavan hakemista oikeusteitse eli saatavaa lähdetään perimään viranomaiskeinoin.
  5. Osana oikeudellista perintäprosessia on ulosotto. Kun käräjäoikeus on antanut velkomustuomion, saa velallinen vasta tällöin maksuhäiriömerkinnän. Käräjäoikeuden tuomion jälkeen saatavaa voidaan periä ulosoton kautta.

Reklamoitua laskua ei voi periä – selkeä sopimus tuo turvaa

Haluamme kuitenkin kokemuksemme perusteella muistuttaa yhdestä erittäin olennaisesta perintään liittyvästä asiasta – nimittäin reklamoidun saatavan perinnästä. Jos asiakkaasi reklamoi laskun eli ilmoittaa, että lasku on virheellinen, laskun perintää ei voida jatkaa ennen kuin riita on ratkaistu. Laskun reklamoinnit johtuvat usein siitä, ettei asioista ole etukäteen sovittu kirjallisesti. Kannattaakin lukaista blogipostaus Tee kirjallinen sopimus – näin vältät tavallisimmat riidat toimeksiantajasi kanssa. Hyvällä sopimuksella vältetään monta riitaa tai ainakin helpotetaan niiden ratkaisemista. Tämä soveltuu hyvin myös perintään, sillä asiakkaan reklamaatiomahdollisuudet pienenevät mitä selkeämpi sopimus on tehty.

Saatavien perintä vapaaehtoisesti – maksumuistutukset ovat perintää

Keskitytään kuitenkin tässä blogipostauksessa enemmän saatavan vapaaehtoiseen perintään. Suomessa lainsäädäntö asettaa tiukkoja vaatimuksia muun muassa maksumuistutuksen lähettämisen ajankohdalle sekä muistutus- ja korkokuluille. Ehkä eniten väärinymmärryksiä tulee ainakin oman kokemukseni mukaan siitä, että perintään siirto ja maksumuistutukset sekoitetaan keskenään. Usein kevytyrittäjä ei missään nimessä halua siirtää laskua perintään, mutta toivoo, että lähetämme laskusta maksumuistutukset. Kumoan kuitenkin tämän harhaluulon: maksumuistutukset ovat todellisuudessa jo osa perintää.

Eezy auttaa myöhästyneen laskun perinnässä

Maksumuistutukset ovat tosiaan jo osa perintää ja Eezyn kevytyrittäjänä toimiessasi lähetämme halutessasi maksumuistutukset ja siirrämme saatavan perintätoimisto OK Perinnän hoidettavaksi, jos asiakkaasi ei ole maksanut laskua ajallaan. Haluamme helpottaa saatavien kotiuttamista ja hoidamme perintäprosessin alusta loppuun yhteistyössä OK Perinnän kanssa niin halutessasi. Kokemuksemme mukaan mitä nopeammin ja useammin velallista muistutetaan velasta, sitä todennäköisemmin se kotiutetaan.

Reklamoidun laskun kanssa kevytyrittäjä saattaa helposti kokea jäävänsä hyvinkin yksin. Jos tällainen tilanne sattuu omalle kohdalle, kannattaa muistaa, että me autamme. Eezy Kevytyrittäjien palveluun sisältyy neuvonta, ja asiantuntijamme antavat juuri tilanteeseesi sopivia vinkkejä ja neuvoja, jotta saisit suorituksen laskullesi ja mahdollisen riidan ratkaistua.

Blogi: Miten hinnoitella oma työ kevytyrittäjänä?

Blogi: Tee kirjallinen sopimus – näin vältät tavallisimmat riidat toimeksiantajasi kanssa

Blogi: Älä tule paha lasku, tule hyvä lasku – Tiedätkö millaisen laskun asiakkaasi haluaisi sinulta saada?