Eezy kevytyrittäjä Era Mikkola, AD, Copywriter, muusikko, Web Designer

Hyvän työn tarina: Era Mikkola, AD, Copywriter, muusikko, Web Designer

Mitä töitä teet kevytyrittäjänä?

Olen AD, copywriter, web-nörtti, muusikko – tällainen viestinnän moniosaaja. Työpäiväni voi sisältää melkein mitä vain. Teen paljon koneella töitä; istun Macin ääressä, ja toisaalta saan vastapainoksi ohjata studiossa erilaisia asiakascaseja. Kuvataan kaikkea mahdollista ja siirretään tuotoksia verkkoon ja muihin medioihin näkyville.

Miten päädyit markkinoinnin ja viestinnän moniosaajaksi?

Aloitin yrittämisen 25 vuotta sitten ja siitä ajauduin kaiken näköisten mutkien kautta mainosalalle ja mainostoimistoon. Ihastuin alaan ja sen jälkeen olen suunnitellut, toteuttanut ja tuottanut kaikkea mahdollista. Tein alun perin perinteisiin analogisiin medioihin, mutta netti tuli 90-luvulla aika vahvasti mukaan. Mitä kaikkea ihminen voi tietokoneella tehdä, niin sitä on tehty!

Mikä työssäsi on parasta?

Asiakkaille freelancer niin kuin minä, on hyvä vaihtoehto siinä mielessä, että tehdään pitkää päivää. Freelancerin etuna tänä päivänä on tällaiset Eezyn tyyppiset palvelut, joissa pystyy laskuttamaan työnsä. Asiakas ei niin mielellään enää halua tänä päivänä teettää freelancerilla töitä suoraan verokortilla ja hoitaa siihen liittyvää hässäkkää.

Paras puoleni on se, että osaan kaikkea vähäsen. Moniosaajan käyttäminen varsinkin tällaisessa konvergoituneessa maailmassa on hyvä asia, pitää ymmärtää monesta asiasta tehdäkseen yhden. Jos taas ajatellaan palveluita ostavan yrityksen kannalta, niin olennaista on se, että saat tänä päivänä yhdeltä freelancerilta ihan samanlaiset palvelut kuin toimistoilta.

Kevytyrittäjänä toimimisen yksi parhaimpia puolia on tietysti se, että voin tehdä työni määräaikojen puitteissa täysin vapaasti. Tottakai se tuo myös välillä vähän haasteita, varsinkin jos sattuu olemaan kaunis kesä ja hyvät kelit houkuttelisivat. Toisaalta tykkään kevytyrittäjyydessä siitä, että saan tehdä montaa erilaista duunia yhtä aikaa, eikä tarvitse jämähtää yhteen hommaan.

Miksi valitsit Eezyn?

Valitsin Eezyn aikoinaan mun ”palkkakonttoriksi” siksi, että oikeastaan toista vaihtoehtoa ei silloin ollut.

Minulla oli siihen aikaan sellainen tilanne, että en jaksanut yrittää klassisessa mielessä. Oli hirveästi asiakkaita ja paljon duunia ja se itse yrittäminen heikkeni. En jaksanut hoitaa paperiasioita kunnolla ja sitä kautta päädyin tällaiseen vaihtoehtoon, jossa joku muu hoitaa kaiken paperisodan. Minä vain laskutan ja katson kun palkka tulee tilille.

Minulla jää lähemmäs kolmannes enemmän aikaa itse työn tekemiseen. Nimensä mukaisesti Eezy on iisi!

Ota yhteyttä Era Mikkolaan: Eramikkola.com

Lue myös muita kevytyrittäjätarinoita:

Lue lisää kokemuksia Eezystä!