Onko yrittäjän pakko verkostoitua? Ei tietenkään, mutta suosittelen sitä lämpimästi

Kun pitää mielessä, että verkostoituminen on pelkkien käyntikorttien jakelun sijaan uusiin ihmisiin tutustumista ja auttamista molemmin puolin, on jo aika vahvoilla, kirjoittaa toimittaja ja mediayrittäjä Taru Tammikallio.

Olen juuri lähdössä verkostoitumistapahtumaan, kun puolisoni kysyy epäilevästi: “Onko tuosta oikeasti hyötyä?”

Tuo kysymys on varmasti monen muunkin mielessä – tuhlaako verkostoitumiseen vain kallista aikaansa vai onko se oikeasti kannattavaa?

Itse liputan vahvasti verkostoitumisen puolesta. Sitä ei kuitenkaan kannata tehdä niin, että on ensisijaisesti oma etu mielessä ja odottaa pikavoittoja. Edellä mainittu lähestymistapa ei nimittäin yleensä toimi missään tilanteessa, ja pikavoitot ovat harvinaisia asiassa kuin asiassa. Se, että verkostoituu itselleen sopivalta tuntuvalla tavalla, on valmis auttamaan muita, eikä oleta palvelusten tippuvan syliin, on hyvä lähtökohta.

Mitä hyötyjä verkostoituminen on itselleni tuonut?

Kun joitakin vuosia sitten lähdin verkostoitumaan, en aavistanut, millaisia vaikutuksia sillä olisi elämääni ja yrittäjyyteeni. Myönnän olleeni epäileväinen – kannattaako verkostoituminen oikeasti vai onko se vain seisoskelua tyhjän panttina seminaareissa, joissa jokainen ihminen haluaisi oikeasti olla mieluummin jossain muualla.

Nyt kun katson tilannetta jälkeenpäin, huomaan, että verkostoituminen on tuonut minulle mm. seuraavia asioita:

• uusia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita
  • työtarjouksia
  • uutta ajateltavaa
  • innostusta omaan työhöni
  • uusia ystäviä
  • verkoston, jonka puoleen voin kääntyä tarvittaessa (ja sama toisinpäin).

Hyvä puoli verkostoitumisessa on se, että senkin (kuten kaiken muunkin) voi tehdä omalla tyylillä. Etkö halua lähteä arki-iltana verkostoitumaan? Hienoa, ei tarvitse – voit tehdä sen lounaalla keskellä päivää. Onko elämäntilanteesi sellainen, että verkostoitumistapahtumaan lähteminen tuottaa ylimääräistä stressiä? Onneksi voit käydä vain harvoissa ja valituissa tapahtumissa, tai hoitaa verkostoitumisen Skypellä, viestitse tai puhelimitse.

Vaikka vahvimmat verkostot luodaan kasvotusten, voit itse määritellä missä ja miten verkostoidut. Eikä se verkostoituminen vaadi sitä, että lähtisit aina erikseen verkostoitumaan. Yrittäjille suunnattujen tapaamisten lisäksi ihmisiä tapaa sukujuhlissa, päiväkodin pihalla hakiessaan lapsiaan kotiin, vapaa-ajalla tai missä tahansa muualla. Bisneksistä ei ole edes pakko puhua (olisikin ehkä hieman outoa alkaa hieromaan kauppaa sukulaistytön ristiäisissä), mutta olennaista onkin muihin tutustuminen – sitähän se verkostoituminen pohjimmiltaan on.

Miten saada verkostoitumisesta eniten irti?

Onko sinun sitten pakko verkostoitua? Ei tietenkään. Mutta jos haluaisit saada vertaistukea muista yrittäjistä, kehittää bisnestäsi, löytää uusia yhteistyökumppaneita ja asiakkaita, sekä kenties myös uusia ystäviä, suosittelen lämpimästi verkostoitumaan muiden kanssa. Vertaistuen voima on mieletön, ja olenkin itse monissa tilanteissa saanut ummehtuneeseen päähäni hyviä ideoita juuri yrittäjäkollegoilta.

Mitä sitten kannattaa pitää mielessä, kun lähtee verkostoitumaan?

• älä verkostoidu pelkkä oma etu edellä – mieti, miten sinä voit auttaa muita
  • pidä sanasi – luottamus rikkoutuu helposti
  • älä puhu selän takana skeidaa muista – pura mieluummin tuohtumukset asianomaisen kanssa rakentavasti tai kodin seinien sisällä
  • unohda ajattelu kilpailijoista – ajattele muut yrittäjät mieluummin kollegoina
  • ole avoimin mielin ja tutustu muihin!

Verkostoitumisessa on kyse ihmissuhteista ja luottamuksesta. Kun tämän tiedostaa, yhtäkkiä homma ei enää tunnukaan niin monimutkaiselta.

Nyt vain verkot vesille!

Kuuntele Eezympää yrittäjyyttä -podcastin 6. jakso verkostoitumisesta!

Jaksossa vieraana myynnin ammattilainen Samuli Salonen, joka hyödyntää verkostoja urallaan aktiivisesti. Kuulet myös, miten verkostoidut niin, että kaikki voittavat.