Miksi yrittäjän täytyy osata puhua rahasta?

Jos yrittäjänä et osaa puhua rahasta, kannattaa opetella. Puhumattomuus ja pään pensaaseen työntäminen on helpoin reitti rahaongelmiin, kirjoittaa toimittaja ja mediayrittäjä Taru Tammikallio.

Kirjaudun verkkopankkiin maksamaan yritykseni laskuja. Samalla huomaan, että asiakkaalle lähettämäni lasku on edelleen maksamatta, vaikka eräpäivä on umpeutunut jo viikko sitten. Mitä tekee tuore pienyrittäjä tässä tilanteessa?

A. Ei mitään – mitä jos asiakas suuttuu muistutteluista? Ehkä hän vielä jonain päivänä maksaa…

B. Soittaa asiakkaalle närkästyneen puhelun ja kysyy, miksi ihmeessä laskua ei ole maksettu.

C. Lähettää asiakkaalle maksumuistutuksen, ja laittaa perintätoimiston hoitamaan homman, jos maksua ei kuulu.

D. Soittaa asiakkaalle ja kysyy ystävällisesti, onko lasku saapunut perille.

Valitsin viimeisimmän vaihtoehdon. Sen myötä kävikin ilmi, että lasku oli hukkunut jonnekin. Lasku etsittiin, maksettiin ja homma oli sillä selvä. Ei mitään syytä paniikkiin siis.

Vaikka itselleni ei tuota ongelmia tarttua puhelimeen tällaisissa tilanteissa, ymmärrän vallan hyvin, miksi joku jättää asian roikkumaan ja toivoo, että se hoituu itsestään. Ei se nimittäin minustakaan mukavaa ole soittaa ja kysyä laskun perään. Vaikka kyseessä on lähes poikkeuksetta inhimillinen unohdus tai erehdys, sitä saattaa silti tuntea itsensä rasittavaksi niuhottajaksi, vaikka siihen ei ole oikeasti mitään syytä.

Tunnustan silti kiemurtelevani itsekin tietyissä tilanteissa, kun puheeksi pitäisi ottaa raha. Lievähköä tuskaa tuottaa edelleen mm. oman työn hinnoittelu, enkä varmasti ole yksin asian kanssa. Pyrin tästä kammosta tietoisesti eroon, sillä uskon, että avoimemman puheen avulla välttää monet karikot, joita vastaan voi tulla rahaan liittyen.

Miksi rahasta puhuminen vaivaannuttaa?

Rupesin pohtimaan, miksi aina silloin, kun kyse on rahasta – hinnoittelusta, palkasta tai maksamattomista laskuista, lähes jokainen kokee jonkinasteista vaivaantuneisuutta keskustelussa.

Syy lienee, että moni meistä oppinut ajatuksen, että rahasta puhuminen ei kannata – oli oma rahatilanne millainen hyvänsä. Vähävaraisuus tai ongelmat rahan kanssa koetaan usein häpeällisinä. Jos rahaa taas on, siitä ei saa puhua, koska se on pröystäilyä. Jos rahaa haluaa, on kylmä ja ahne ihminen – näin helposti ajatellaan.

Rahaan liitetään paljon myös ajatuksia siitä, minkä arvoinen ihminen on – aivan kuin se, kuinka paljon ihminen tekee massia, korreloisi hänen ihmisarvonsa kanssa. Näinhän se ei luonnollisestikaan mene.

Rahassa on loppupeleissä kyse ihmisten välisistä sopimuksista. Ja jos rahan kanssa on haasteita, usein ne selviävät puhumalla ja neuvottelemalla. Ei niin, että pistetään pää pensaaseen. Uskon, että kun rahaan suhtautuu mahdollisimman neutraalisti, siitä seuraa vain hyvää omalle taloudelle – ja vallitsevalle ilmapiirille.

Miksi rahasta puhuminen kannattaa?

Jos yrittäjä ei osaa puhua rahasta, toiminta on aika heikoilla kantimilla. Neuvottelu hinnoista menee mahdottomaksi, ja on haastavaa ymmärtää firman tuloja ja menoja. Kuinka voisi suunnitella liiketoimintaa eteenpäin ja saada tuloksia, jos rahasta puhuminen aiheuttaa hyperventilaatiota?

Kun yrittäjä suhtautuu rahaan neutraalisti ja puhuu siitä avoimesti kollegojen, asiakkaiden, kirjanpitäjän tai Verohallinnon kanssa, asiat vain ovat yksinkertaisesti selkeämpiä. Avoimella keskustelulla voidaan ehkäistä mokia ja sekoiluja rahan kanssa. Samalla opit hinnoittelemaan osaamisesi paremmin kuin yksin pähkäilemällä. Avoin rahapuhe rohkaisee myös vaurastumiseen. Kun huomaa, että useampi yrittäjä tavoittelee liikevaihdon kasvua ja tekee suunnitelmia sitä varten, todennäköisesti huomaa, että vaurastuminen ei ole vain jo valmiiksi rikkaiden etuoikeus, vaan ihan meille kaikille mahdollista.

Ja kuten sanottu, yrittäjän pitää pystyä selvittämään myös ne tilanteet, joissa maksua ei kuulu laskun lähettämisestä huolimatta. Tärkeintä on, miten tilanteet hoitaa. Avoimella ja kunnioittavalla puheella pötkii pitkälle.

Joskus voi nimittäin olla myös se tilanne, että itse tarvitsee lisää maksuaikaa tai omat raha-asiat ovat muilla tavoilla menneet solmuun. Myös tällöin suun avaaminen ja neuvottelu ovat usein avain onneen, eikä se, että pistää taas kerran pään pensaaseen ja karhukirjeet avaamattomina lipastoon. Ongelma muuttuu pienemmäksi, kun sen uskaltaa jakaa toisen kanssa.

Kuuntele Eezympää yrittäjyyttä -podcastin jakso siitä, miten ottaa maksuviivästykset puheeksi asiakkaan kanssa.

Eezympää yrittäjyyttä -podcastin 5. jaksossa Perintäritari Oy:n Juha Järvinen kertoo, miten toimia tilanteessa, jossa maksujen saamatta jättäminen on vaarassa vahingoittaa yrityksen toimintaa. Jaksossa kuulet myös, miten toimia, jos itse joutuu tilanteeseen, jossa maksuajoista pitää neuvotella laskun lähettäjän kanssa. Kun kuuntelet jakson, rahasta puhuminen on astetta helpompaa.