Paras tie kehitykseen on toiminta – lopeta vitkuttelu ja ryhdy toimeen, vaikka et kokisi olevasi valmis

Yrittäjinä käytämme loputtomasti aikaa itsemme kehittämiseen, mikä on tietysti loistava juttu. Usein kuitenkin unohdamme, että sillä aikaa, kun juoksemme kirjojen, sertifikaattien ja tutkintojen perässä kehittämässä itseämme, tekijätyypit saavat asioita aikaan ja kehittyvät vielä nopeammin. Jos et vie oppimaasi käytäntöön ja uskalla aloittaa, tulokset jäävät ohuiksi, kirjoittaa toimittaja ja mediayrittäjä Taru Tammikallio.

“Haluaisin kirjailijaksi, mutta miten se olisi mahdollista, kun en ole koskaan kirjoittanut mitään?”

“Olisi mahtavaa paketoida oma osaamisensa verkkokurssiksi, mutta ei minulla ole varmaankaan tarpeeksi kokemusta, jotta olisin uskottava.”

“Aion ehdottomasti tulevaisuudessa esiintyä enemmän työssäni, mutta ennen sitä luen ensin nämä 50 kirjaa esiintymisestä ennen kuin astun estradille.”

Kuulen hämmästyttävän usein edellä mainitun kaltaisia selityksiä, joiden avulla ihmiset perustelevat itselleen ja muille, miksi haluamansa asian tekemistä ei kannata missään nimessä aloittaa – vielä.

On täysin luonnollista, että ihminen haluaa suojautua pettymyksiltä ja olla varma omasta tekemisestään – unelmien ja bisnestavoitteiden ääneen sanominen on pelottavaa ja itsekin olen ollut pissit housussa monta kertaa näiden asioiden äärellä.

Mutta jos emme uskalla viedä yrityksemme kasvusuunnitelmia, uutta aluevaltaustamme tai muuta haluamaamme asiaa eteenpäin, mitä siitä seuraa? Se, ettemme todellakaan saavuta kyseistä asiaa. Tekemättömyydellä aiheutamme itsellemme siis saman lopputuloksen, joka voisi pahimmassa tapauksessa seurata siitä, että yrittäisimme ja pistäisimme itsemme likoon.

Olet varmasti samaa mieltä, että me ihmiset olemme aika omituisia toisinaan.

Vaikka olemme uskaltaneet pistää itsemme likoon jo silloin kun ryhdyimme myymään osaamistamme esimerkiksi kevytyrittäjäpalvelun tai oman yrityksen kautta, uusien asioiden tekeminen on aina pelottavaa. Liian usein haluammekin jatkuvaa vahvistusta siitä, että olemme päteviä siinä, mihin ikinä päätämmekään ryhtyä. Jos tätä vahvistusta ei tule, emme uskalla aloittaa, koska emme koe olevamme valmiita.

Haluamme olla vakuuttuneita, että olemme opiskelleet riittävästi kirjoittamista, kirjoittaneet vuosien ajan sekä työksemme että pöytälaatikkoon, ennen kuin uskallamme rustata kustantajalle ehdotuksen kirjasta tai aloittaa romaanin kirjoittamisen. Haluamme olla alamme parhaita osaajia ennen kuin viitsimme edes päästää mieleemme ajatusta siitä, että opettaisimme muillekin jotakin, missä olemme hyviä. Haluamme olla varmoja, että osaamme esiintymisoppaat ulkoa etu- ja takaperin, sekä unissamme. Vasta sitten uskallamme lähteä kokeilemaan esiintymistä.

Mutta tiedätkö mitä? Jos odotamme jotain mystistä merkkiä, jahkailemme vuosia, luemme oppaita, opiskelemme kymmeniä sertifikaatteja, ja haemme jatkuvasti ulkopuolelta vahvistusta siitä, että olemme todella täydellisen valmiita tekemään yrittäjänä uuden aluevaltauksen ja hyppäämään tuntemattomille vesille, saamme odottaa koko loppuikämme.

Sillä miten ihmeessä voisimme olla parhaita asiantuntijoita tai loistavia siinä, mitä haluamme tehdä, jos emme uskalla edes aloittaa? Miten voisimme kirjoittaa bestsellerin, jos emme koskaan lähetä kirjaideaamme minnekään tai ala kirjoittamaan? Miten voisimme tulla huippuhyviksi asiassa, jos emme uskalla lähteä kehityksen tielle?

Sillä aikaa, kun pohdit, uskaltaisitko kokeilla jotakin uutta, tuhlaat aikaa. Lopputulosta et nimittäin ikinä saa selville pähkäilemällä. Vasta kokeilemalla ja eteenpäin menemällä saat vastauksia.

Muista, että myös haasteet kuuluvat elämään. Mitä nopeammin ymmärrät sen ja opit ajattelemaan mokailut oppimiskokemuksina, sen mukavammin pääset yrittäjänä eteenpäin – ja elämässäsi muutenkin.

Aloita siis, vaikka et kokisi olevasi valmis. Sillä valmiiksi et tule koskaan – jokainen meistä on aina keskeneräinen ihmisraakile. Sitä paitsi mikään ei ole parempi tapa oppia, kuin mennä syvään päätyyn, pistää itsensä likoon, mennä ja tehdä.

Aloita oppimatkasi nyt. Suuntasi on varmasti vain ylös ja eteenpäin.

Onnea matkaan!

Kirjoittaja: Taru Tammikallio

Kuuntele Eezympää yrittäjyyttä -podcastin jakso itseensä uskomisesta ja oman bisneksen skaalaamisesta digituotteiden avulla!

Miten pienyrittäjä voi skaalata bisnestään ilman työtuntien lisäämistä? Miten voit moninkertaistaa tulosi ja saada lisää vapautta arkeesi digiyrittäjyyden avulla? Mistä tietää, onko valmis digiyrittäjyyteen? Toimittaja ja mediayrittäjä Taru Tammikallio keskustelee Eezympää yrittäjyyttä -podcastin toisessa jaksossa digiyrittäjä Pekka Mattilan kanssa bisneksen skaalaamisesta ja itseensä uskomisesta. Jakson kuunneltuasi tiedät, miten voit saada bisneksestäsi enemmän irti ja miksi tekeminen kannattaa aloittaa heti!

Olet varmasti samaa mieltä, että me ihmiset olemme aika omituisia toisinaan.

Aloita oppimatkasi nyt. Suuntasi on varmasti vain ylös ja eteenpäin.

Onnea matkaan!

Kirjoittaja: Taru Tammikallio

Taru Tammikallio on luovan alan moniosaaja, joka hyppäsi tuntemattomaan ja vaihtoi varhaiskasvatuksen opettajan työt mediayrittäjän arkeen. Missiona kiinnostavien sisältöjen luominen, työelämän tabujen murtaminen ja parempi työelämä.

Seuraa Tarua Instagramissa ja Linkedinissä