optintotuki ja kevytyrittäjyys

Opintotuki ja kevytyrittäjyys – uhka vai mahdollisuus?

Mahdollisuus! Opiskelijan elämää rahoittaa yleensä opintotuki. Opintotukeen liitetään usein mielikuvia monimutkaisista säännöistä ja koukeroista liittyen muihin tuloihin. Onkin hyvä tietää, että kevytyrittäjyys ei ole este opintotuen saamiselle. Päinvastoin kevytyrittäjyys on mahdollisuus kartuttaa työkokemusta jo opiskelujesi aikana ja muuttaa oma osaaminen riihikuivaksi käteiseksi.

Työkokemusta opiskelun aikana kevytyrittäjyyden avulla

Kevytyrittäjyys opiskelijana saattaa jännittää, mutta syytä huoleen ei ole. Itseasiassa yrittäjyys opintojen ohella voi taata sinulle vaikkapa unelmien kesätyöpaikan itsesi pomona ja toimia samalla mahtavana sijoituksena omaan tulevaisuuteesi. Kevytyrittäjyys on timanttinen tapa kartuttaa arvokasta oman alan kokemusta jo opintojen ohella ilman varsinaista työpaikkaa.

Kevytyrittäjyys mahdollistaa myös joustavan lisätienestin hankkimisen opintojen ohella – voit itse päättää mitä, ja kuinka paljon teet pitäen silti pääpainon opinnoissasi. Saat ikään kuin yrittäjyyden parhaat puolet, eikä sinun enää tarvitse kituuttaa opiskelijabudjetilla. Eikö kuulostakin mahtavalta?

Entäs ne tulorajat sitten?

Tulorajojen vahtiminen saattaa tuntua alkuun haastavalta, mutta on lopulta melko yksinkertaista. Erityisesti aloittelevan kevytyrittäjän harvoin tarvitsee huolehtia ylittyvistä tulorajoista niiden ollessa melko korkealla. Lisäksi opintotuen tuloraja on vuosikohtainen, joka tarjoaa runsaasti joustovaraa. Sen avulla voit esimerkiksi keskittyä tienaamiseen vain kesäkuukausina ja ottaa rennommin varsinaisina opintokuukausina. Kevytyrittäjyyttä ei siis kannata kaihtaa tukien menettämisen pelossa, kunhan muistaa seurata tulojaan säännöllisesti.

Mikäli bisneksesi lähtevät niin vauhdilla liikkeelle, että tulorajat alkavat paukkua, on opintotukea aina mahdollista palauttaa tai perua. Opintotuen voi jättää nostamatta ilmoittamalla siitä ennakkoon Kelalle. Näin kannattaa tehdä esimerkiksi silloin, kun tiedät, että tulevien kuukausien tulot tulevat ylittämään kokonaisvuositulorajan. Varmimman päälle pelaava kevytyrittäjä jättää siivun nostamastaan palkasta säästöön yllättävien käänteiden varalle. Eezyn kevytyrittäjän palkkalaskurilla lasket helposti tarkan käteen jäävän palkkasummasi.

Paljonko voit tienata?

Tyypillisesti opiskelijan vuoteen kuuluu yhdeksän tukikuukautta ja kolme tuetonta kesäkuukautta. Tällöin opiskelijan tuloraja kalenterivuodelle on 18 720 euroa (vuonna 2023). Vuosituloraja lasketaan siten, että tuloja voi olla 1040 euroa jokaista tukikuukautta kohti. Kuukausina, joina et nosta opintotukea, voit tienata 3 120 euroa. Tulojen laskemisen ei kuitenkaan tarvitse olla senttipeliä. Jos tulosi ylittävät vuositulorajasi enintään 348 eurolla (vuonna 2023), sinun ei tarvitse perua tai palauttaa tukea eikä maksaa sitä takaisin myöhemmin opintotuen tulovalvonnassa.

Jos sinulla on enemmän tai vähemmän tukikuukausia, suosittelemme katsomaan tarkat vuositulorajat Kelan verkkosivuilta.

Opiskelevan kevytyrittäjä Alisan vinkki muille opiskelijoille:

Lähde rohkeasti kokeilemaan toimiiko kevytyrittäjyys omaan tilanteeseesi. Kevytyrittäjyyden hyvänä puolena on, että töiden epäsäännöllisyys ei haittaa. Toisaalta jos et haluakaan jatkaa yrittäjänä, voit myös lopettaa milloin tahansa. Riski kevytyrittäjyydessä on lähes olematon, koska et ole perustanut omaa yritystä.

Käytännön vinkkinä kehottaisin miettimään laskutuksia hieman etukäteen välttyäksesi tulorajojen ylittymiseltä. Mikäli tuloraja sattuukin ylittymään tai on juuri ylittymässä, on tärkeää ilmoittaa siitä ajoissa Kelaan.

Brutto- ja nettotuloja, arvonlisäverot – mitä ihmettä?

Nettotulo ja bruttotulo ovat kaksi eri tapaa ilmaista tienaamasi rahamäärää kuukaudessa. Bruttotulo on sinulle maksettava tulo ennen vähennyksiä. Nettotulo taas tarkoittaa tilillesi ilmestyvää palkkaa, josta on jo poistettu verot ja muut vähennykset. Bruttoa siis tienaat ja nettotulo jää sinulle käteen.

Kevytyrittäjänä teet työtä, johon sisältyy arvonlisävero. Arvonlisävero, eli ALV, on yleinen kulutusvero, joka maksetaan tuotteista ja palveluista. Arvonlisävero on tarkoitettu aina lopulta kuluttajan maksettavaksi. Yrittäjänä laskutat arvonlisäveron tuotteen tai palvelun ostajalta, jonka jälkeen veron osuus tilitetään valtiolle. Laskuttamaasi arvonlisäveroa ei katsota tuloksi, ja me Eezy kevytyrittäjillä tilitämme sen puolestasi valtiolle. Asiakkaalle lähettämäsi laskun loppusumma ei siis automaattisesti ole se summa, joka otetaan huomioon opintotuen vuositulorajoissa. Seuraa siis vuositulorajaa laskemalla tuloksi laskujesi loppusummat ilman arvonlisäveroa.

Tsekkaa vielä nämä!

Katso vielä nämä opiskelijalle hyödylliset linkit ja tunne opintotuen kiemurat kuin omat taskusi!

Opiskelijan omien tulojen laskurit

Pikaopas opintoetuuksiin

Arvonlisäverotus

Blogiteksti ja kuva tuotettu yhteistyössä Haaga-Helian Luova toimisto Krean opiskelijoiden kanssa: Johanna Elo, Julia Jahkola, Terhi Laine, Jesse Lundahl, Taru Parviainen ja Tom Skurnik

Tämä blogiteksti on osa Haaga-Helian Krealaisten projektia. Markkinoinnin yhteistyöprojektissa opiskelijat toivat arvokasta näkökulmaa töiden ja opiskelun yhdistämisen vaikeuteen – ja helppouteen. Yhteistyössä syntyi video, blogikirjoituksia ja someoppaita – näitä tuotoksia julkaisemme loppukesän ja alkusyksyn aikana!

Lue lisää projektista ja tutustu videoon, joka on tehty opiskelijoilta opiskelijoille!

Lue myös opiskelijan tositarina!

Tekstiä päivitetty 3.1.2022: Päivitetty vuoden 2023 opintotuen tulorajat.