Uusi työ ry: Valekevytyrittäjyys ja toimeksiantajien piittaamattomuus kitkettävä rakennusalalta

Kevytyrittäjyyspalvelujen toimialayhdistys Uusi työ ry on huolissaan rakennusalalle pesiytyneestä ilmiöstä, jossa työsuhde naamioidaan kevytyrittäjyydeksi.

”Julkisuudessa olleet tiedot Tampereen työmaalta paljastuneesta laaja-alaisesta ukrainalaisten sotapakolaisten hyväksikäytöstä ovat järkyttäviä eivätkä missään tapauksessa hyväksyttäviä”, Uusi työ ry:n hallituksen puheenjohtaja Saija Hellstén sanoo.

Rakennusliitto tiedotti keskiviikkona 18.1., kuinka Tampereen Sulkavuoren jätevedenpuhdistamon työmaalla on paljastunut laaja-alainen hyväksikäyttörinki. Rakennusliiton mukaan ukrainalaisia sotapakolaisia oli palkattu työhön kevytyrittäjinä ilman, että heillä oli tietoa, mitä yrittäjyys tarkoittaa eikä työmaalla osattu kertoa, kenen palveluksessa he työskentelevät. Työmaan johdon mukaan ukrainalaiset oli välittänyt Suomeen latvialainen hyväntekeväisyysjärjestö, joka oli paljastunut tarkemmassa tarkastelussa työvoimaa vuokraavaksi yritykseksi.

”Vaikuttaa siltä, että valvonta ja vastuullisuus ovat työmaalla pettäneet täydellisesti”, Uusi työ ry:n toiminnanjohtaja Jenni Karjalainen toteaa. ”Mediatietojen valossa näyttää, että kyseessä ei ole kevytyrittäjyys ensinkään, vaan työperäinen hyväksikäyttö, jossa työnantaja on livennyt vastuustaan.”

Lue koko tiedote Uusi työ ry:n sivuilta.

Uusi työ ry on kevytyrittäjyyspalvelujen toimialajärjestö sekä itsensätyöllistämisen ja kevytyrittäjyyden edistäjä ja puolestapuhuja. Edistämme toimialan ja siihen liittyvän lainsäädännön kehittämistä sekä kevytyrittäjien ja itsensätyöllistäjien yhteiskunnallista asemaa.

Eezy Kevytyrittäjät on yksi Uusi työ ry:n perustajajäsenistä. Jäsenyrityksenä olemme sitoutuneet noudattamaan yhdistyksen eettisiä ohjeita. Ohjeiden mukaisesti huomioimme toiminnassamme mm. lainsäädäntöön, viranomaisvelvoitteisiin, palkanmaksuun, tiedon jakamiseen sekä väärinkäytöksiin liittyviä asioita.

Tutkimus: Kevytyrittäjien mielestä YEL-uudistus vaarantaa toimeentulon

Tutkimus: Kevytyrittäjyys vuonna 2022